Enhetschef Livsmedelskontroll och tillstånd

Enhetschef Livsmedelskontroll och tillstånd

Arbetsbeskrivning

Miljö- och klimatnämndens uppdrag är att vara drivande i stadens miljöarbete samt i skyddet av människors hälsa och miljön. I praktiken betyder det att miljöförvaltningen driver och samordnar stadens arbete inom den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling och därunder stödjer och driver på arbetet med att genomföra stadens miljö- och klimatprogram och nyttjandet av stadens miljöledningssystem. Dessutom har vi i vår myndighetsroll ansvar för tillsyn, prövning och kontroll enligt bland annat miljöbalken, samt livsmedels-, alkohol- och tobakslagarna. Detta också med syfte att skydda människors hälsa och miljön. Mer information om miljöförvaltningen och Göteborgs stad hittar du på www.goteborg.se.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för Livsmedelskontroll och tillstånd söker en enhetschef med stort engagemang och förmåga att entusiasmera medarbetare och kollegor i en verksamhet med stora utvecklingsmöjligheter.

Avdelningen för Livsmedelskontroll och tillstånd är inne i en utvecklingsfas där verksamheterna för livsmedelskontroll och alkohol- och tobakstillstånd sedan årsskiftet är inom en och samma avdelning på miljöförvaltningen. Ett integreringsarbete pågår samtidigt som ordinarie verksamhet löper på.

Avdelningen Livsmedelskontroll och tillstånd ansvarar för myndighetsutövning inom livsmedels- alkohol och tobaksområdet där du kommer att vara ansvarig för en av de två enheterna för livsmedelskontroll. Livsmedelskontrollen ska säkerställa att syftet med livsmedelslagstiftningen nås. Genom en verkningsfull kontroll på livsmedelsanläggningar inom Göteborgs Stad når vi en påverkan på verksamhetsutövarna så att konsumenterna får säkra livsmedel. Resurserna för kontrollen ska inriktas mot de områden där de ger mest nytta. Livsmedelskontrollen är inne i en utvecklingsfas där vi arbetar med bland annat ett förberedande arbete samt implementering av efterhandsdebitering och införandet av en ny riskklassningsmodell vilket kräver utveckling av nya rutiner och arbetssätt för medarbetarna.

Ditt uppdrag som enhetschef är att leda, utveckla och skapa förutsättningar för medarbetarna i det pågående utvecklingsarbetet och med avdelningens mål och uppdrag i fokus. Du ingår som en av tre enhetschefer i avdelningens ledningsgrupp och har ett övergripande gemensamt ansvar att tillsammans med avdelningschef och dina enhetschefskollegor leda och utveckla verksamheten enligt politikens och din verksamhets mål samt bidra till avdelningens utvecklig. I ditt uppdrag har du alltid kunden i fokus. Som stöd i kvalitetsarbetet finns kvalitetssamordnare som har i uppdrag att arbeta systematiskt för att säkerställa att verksamheten bedrivs med rätt kvalité och vara ett stöd till enhetschef.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen samt erfarenhet från myndighetsutövning inom livsmedelskontroll eller annat område inom miljö- och hälsa. Du har arbetat som chef eller i annan ledande funktion som vi bedömer som likvärdig. För att lyckas i uppdraget ser vi att du har erfarenhet av utvecklings- och/eller förändringsarbete som skapar en effektiv verksamhet med hög måluppfyllelse. Har du arbetat med att ta fram underlag inför beslut i en politisk nämnd ser vi det som meriterande. Vi är en digitaliserad verksamhet och därför ser vi gärna att du har en hög digital kompetens.

Dina personliga kompetenser är viktiga för att lyckas i uppdraget som enhetschef och därför ser vi att du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Urval kommer att ske löpande så vi vill ha din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 24 maj. Vi kommer genomföra första intervjuomgången från vecka 22. Vi tillämpar Göteborgs Stads ledarkriterier i bedömningen av de sökande.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden.

Sammanfattning

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

29 maj 2024