Enhetschef med stort intresse för upphandlingsfrågor

Arbetsbeskrivning

- Enheten för upphandlingsrätt, Finansdepartementet

Är du en skicklig chef som vill driva och utveckla den statliga upphandlingen i nära samarbete med chefer och medarbetare på avdelningen och med den politiska ledningen på Finansdepartementet? Som person är du mål och resultatinriktad. Vi erbjuder en ansvarsfull roll med utvecklande arbetsuppgifter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.                                                                           
Arbetsuppgifterna innebär att leda, organisera och planera enhetens arbete. Du kommer att ansvara för utvecklings- och förändringsarbetet inom upphandlings- och spelområdet samt för strategiskt stöd till departementsledningen. Som enhetschef kommer du att ingå i avdelningens ledningsgrupp och även ha ett nära samarbete med den politiska ledningen. Arbetsuppgifterna innefattar vidare frågor som rör både utveckling av politiken och lagstiftningen inom upphandlings- och spelområdet . Enheten ansvarar fr.o.m. den 1 september för myndighetsstyrningen av den nya Upphandlingsmyndigheten.

Arbetsuppgifterna präglas av en blandning av långsiktig kunskapsuppbyggnad, utveckling av enheten och snabba bedömningar. Förhandling, förankring och samverkan är grunden i ditt arbete.

Läs mer om Avdelningen för offentlig förvaltning, där enheten ingår, på regeringen.se .

Din bakgrund och kompetens
Du har en akademisk examen inom relevant område och erfarenhet av att vara chef i en statlig organisation. Goda juridiska kunskaper och kunskap om EU-rätt är ett krav och du har även erfarenhet av att leda, organisera och planera en enhets verksamhet. Du är van att företräda en verksamhet i olika sammanhang och på olika nivåer. Vi utgår ifrån att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande med tidigare erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och erfarenhet från arbete i domstol samt erfarenhet av arbete med enhetens ansvarsområden.

Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina ledaregenskaper såsom tydlighet, förmåga att delegera, en mycket god samarbetsförmåga och förmåga till helhetssyn. Att du har ett konstruktivt förhållningssätt kombinerat med hög integritet är mycket värdefullt. Du har en förmåga att entusiasmera, skapa goda samarbetsformer och en god arbetsmiljö samtidigt som du är mål- och resultatinriktad. Vi förutsätter också att du har god förmåga att tänka och agera strategiskt.

Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad? Vill du veta mer om befattningen, kontakta avdelningschefen Bob Pernodd på telefon 08-405 52 35. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggaren Caroline Lövqvist på telefon 08-405 51 38. Fackliga kontaktpersoner är Peter Österberg, SACO och Lotta Nordqvist, ST. Du når dem på telefon 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 augusti 2015.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 juli 2015

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Chefstjänsteman för krishantering

4 februari 2010