OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns särskilda boenden, hemtjänst, LSS-verksamhet och socialpsykiatri. Här arbetar ca 500 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Nu söker vi en enhetschef till Tallbacken som är ett särskilt boende beläget i Horndal. På Tallbacken bor 35 brukare och det finns ungefär 40 medarbetare i verksamheten. Service och omvårdnad ges dygnet runt och målsättningen är att de boende ska få leva ett rikt liv utifrån sina egna förutsättningar och behov samt också få gemenskap med andra. Runt boendet finns en fin utemiljö som ger god möjlighet till utevistelse.
Har du ett genuint intresse för ledarskap och för möten människor emellan, då kan detta vara en tjänst för dig!
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som enhetschef är ett omväxlande, roligt och dynamiskt arbete. Du planerar, leder och utvecklar verksamheten utifrån politiskt uppsatta mål och andra styrande dokument. Alltid med brukarens bästa i fokus. Du ansvarar också för ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet. Du har ett nära ledarskap och stödjer dina medarbetare i vardagen. Du håller även i välkomstsamtal samt har brukar- och anhörigkontakter.
Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Vår ledningsgrupp, bestående av resultatenhetschef, en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och 16 enhetschefer, träffas regelbundet. I den finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Vi uppskattar att nya tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. I rollen som enhetschef deltar du aktivt i resultatenhetens ledningsgrupp och bidrar i kvalitets- och utvecklingsarbetet. På förvaltningen har vi en tydlig målstyrning och vi arbetar med ett ledningssystem för att säkerställa flödet mellan ledning och ut på arbetsplatsnivå.
Till stöd för chefsuppdraget finns en enhetsadministratör/assistent som bland annat sköter gruppernas dagliga planering, vikarieanskaffning samt andra administrativa sysslor.
KVALIFIKATIONER
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser och söker dig som är trygg i dig själv och är en tydlig ledare med verksamhetsfokus. Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt samt en förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Du har hög integritet, är en förebild för dina medarbetare och representerar Omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis. Du har många olika kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ samt har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. I rollen som enhetschef är det viktigt att du har en förståelse för hur arbetsmiljö påverkar trivsel och resultat, kunskaper inom ämnesområdet är därför meriterande.
Som enhetschef hos oss har du såklart stöd av såväl ledning som kollegor, men det är ändå av största vikt att du är självgående. Vi söker dig med driv och förmåga att lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt, men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om till ändrade omständigheter.
Vi söker dig med för tjänsten relevant högskoleutbildning och med kunskap inom omvårdnad. Vi vill att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska språket, såväl tal som skrift. Ditt intresse för dagens och morgondagens omsorg/omvårdnad i kombination med förmåga att ställa om och ta dig an nya arbetssätt kommer att värdesättas högt hos oss. IT-kunskaper, dokumentation och digitala lösningar är naturligt för dig och du tar dig an nya program och system. Vi tror att ditt intresse för digital utveckling inom välfärdssektorn kommer vara värdefullt idag och inför framtiden.
Det är meriterande om du har:
• Chefserfarenhet
• Erfarenhet inom äldreomsorg, gärna särskilt boende
• Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation.
ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme och friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.