Enhetschef till avdelningen för Bostadsbidrag i Kalmar

Enhetschef till avdelningen för Bostadsbidrag i Kalmar

Arbetsbeskrivning

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp som består av 8 personer och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av 20 medarbetare som arbetar med bostadsbidrag och har sin placering i Kalmar. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du


• Har erfarenhet av operativt ledarskap
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har erfarenhet av produktionsstyrning
• Har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans
• Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
• Har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering inom staten

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Charlotte Pettersson Franzén, 010-112 07 70(för frågor om tjänsten): HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen) tel. Fackförbundet ST: Maria Raage, 010-112 07 53 Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55 Seko: Fredrik Bruun tel: 010-1118629

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2021
  • Ansök senast: 26 maj 2021

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

29 maj 2024