Enhetschef till avdelningen för fastigheter, kulturarv och service

Arbetsbeskrivning

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för fastigheter, kulturarv och service
Var med och bygg upp en ny enhet på vår avdelning! Avdelningen har idag tre enheter men byggs nu på med denna nya enhet. Enhetens uppdrag kommer att vara att leverera olika typer av administrativa tjänster till hela kansliorganisationen som består av mer än 400 medarbetare fördelat på ca tio avdelningar. Vilka de administrativa leveranserna kommer att vara har ännu inte helt beslutats. Utvecklingsprojekt tillsammans med kansliets administrativa resurser pågår för fullt.

Vi ser framför oss effektiva, kvalitetssäkrade och verksamhetsnära processer som ger stöd till de avdelningar som finns på kyrkokansliet. Målet är att verksamheten ska uppleva att de får det administrativa stöd som behövs och att de medarbetare som arbetar med administrativa arbetsuppgifter både utmanas i sin roll och ges möjlighet till utveckling. Vissa processer kommer att utföras från vårt servicecenter där idag vår arbetsplatsservice och eventbyrå finns. Den nya enheten och servicecenter kommer att arbeta tätt tillsammans för att förse organisationen med administrativt stöd av lite olika karaktär. Läs gärna mer om Svenska kyrkan på www.svenskakyrkan.se.

Arbetsuppgifter
I samverkan med medarbetare och chefskollegor på avdelningen kommer du att ta fram och vidareutveckla administrativa processer. Exempel på sådana processer är mötesadministration, registratorfrågor, administrativt stöd till förtroendevalda samt dokument och arkivfrågor. Du är intresserad av samhällets digitalisering och i rollen ligger att se hur digitaliseringen kan vara till nytta för bättre kvalitet och effektivitet i Svenska kyrkans verksamhet. Du har ansvar för både personal, verksamhet och ekonomi.

En av dina första arbetsuppgifter är att bygga ditt lag av medarbetare, skapa en utvecklingsorienterad organisation med trygga och motiverade medarbetare. Kunskaper om dokument- och diarieföring kommer du att ha stor nytta av. Du ingår i avdelningens verksamhetsledning och rapporterar till avdelningschefen.

Kvalifikationer
Du har relevant universitets- eller högskoleutbildning. Du har också dokumenterad erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning. Intresse och kunskap om ett processorienterat arbetssätt med digitala verktyg som stöd är ett krav. Du drivs av en vilja att förstå, förbättra och utveckla verksamheten och medarbetare och att vara den bästa serviceleverantören för dem som ska använda det din enhet tillhandahåller. Utmärkt förmåga att formulera dig i både tal och skrift samt kommunikativ personlighet och pedagogisk förmåga är nödvändigt för att lyckas med uppdraget. Naturligtvis är du en bra lagspelare som kan bidra också i andra verksamheter. Du är en trygg och erfaren chef och du möter kyrkokansliets ledarkvaliteter väl genom att vara en Förebild, Resultatorienterad, Kommunikativ, Utvecklande och Tillitsskapande.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar. Har du tidigare arbetat inom Svenska kyrkan eller i offentlig förvaltning så är det en merit.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med placeringsort Uppsala. Anställningen föregås av tester och bakgrundskontroll. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Avdelningschef Anna-Karin Engström, 076-800 01 73

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark(Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 21 mars 2021.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Rudin

Monica Henning

Gunilla Tegnelöv

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska kyrkan kansli
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2021
  • Ansök senast: 21 mars 2021

Besöksadress

SYSSLOMANSGATAN 4
None

Postadress

Sysslomansgatan 4
Uppsala, 75310

Liknande jobb


Enhetschef för Sortiment till verksamhetsområde hjälpmedel i Malmö

Enhetschef för Sortiment till verksamhetsområde hjälpmedel i Malmö

8 maj 2024

8 maj 2024

Enhetschef Vuxenenheten

7 maj 2024

8 maj 2024