Enhetschef till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen för arbete och välfärd har idag cirka 700 anställda som ser till att kommuninvånarna ges goda förutsättningar till arbete, vuxenutbildning och social trygghet. Vi som jobbar på förvaltningen för arbete och välfärd tycker att vi har bland de mest omväxlande och utmanande, men också viktigaste jobben som finns.

Vi kan erbjuda ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att genom ditt engagemang och din kompetens bidra till att ge andra människor möjligheten att känna sig delaktiga. Men också inge hopp och vägledning till dem som behöver det samt stöd till förändring och utveckling. I arbetet har du ett eget ansvar, men har också möjligheten att jobba i team med kollegor genom chefsstöd och handledning.

Arbete och välfärds avdelning för barn och familj ansvarar för frågor som rör barn och ungdomar i riskzonen, föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern. Uppdraget består av förebyggande och tidiga insatser, utredningar om den enskildes behov samt tillsättande och uppföljning av stöd- och behandlingsinsatser.

ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten har ansvar för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem. De följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. De ger stöd till och håller kontakt med de biologiska föräldrarna. Man ger även stöd, handledning och utövar tillsyn över familjehem. Arbetet innebär nära samarbete med flera av avdelningens övriga arbetsgrupper.

I rollen som enhetschef ingår att fördela ärenden, arbetsleda och handleda socialsekreterare. Du har delegerat personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Vidare ingår det i tjänsten att utveckla verksamheten på enheten tillsammans med personalgruppen, avdelningen/förvaltningen och i samverkan med andra myndigheter och organisationer. Det finns goda möjligheter att utveckla stödet, aktiviteterna och kontakten gentemot familjehemmen.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen med kunskap om gällande sociallagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från socialt arbete med familjehemsvård samt ledarskap. B-körkort krävs.

Du har en förmåga att leda och skapa engagemang genom att inspirera och motivera dina medarbetare och på så vis utveckla verksamheten och uppnå goda resultat. Du är lyhörd och har en god förmåga att kommunicera effektivt. Även i svåra situationer behåller du självförtroendet och är lösningsinriktad och kreativ för att nå ett gott resultat. Du arbetar aktivt för att främja en god arbetsmiljö.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Beslut om annonsering är tagna och vi undanber oss därför CV- och annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef

Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Växjö kommun, Arbete och välfärd Växjö
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2016-10-01 eller enligt ök.
  • Publicerat: 13 maj 2016

Besöksadress

35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


Verksamhetschef

Verksamhetschef

17 april 2024

12 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

11 april 2024