OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun har vi önskad sysselsättningsgrad och rökfri arbetstid.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens individ- och familjeomsorg och har ca 200 medarbetare. Verksamheten är organiserad i fem områden; barn och familj, ekonomiskt bistånd, familjerätt, vuxenverksamhet och administrativ verksamhet. Vi finns centralt i Hässleholm med direkt närhet till både tåg- och bussförbindelser.
Handläggning av ensamkommande barn är ett eget verksamhetsområde inom socialförvaltningen. Till verksamheten hör för närvarande 4 tjänster som socialsekreterare som utreder, placerar och följer upp placerade barn och unga. Inom verksamheten finns idag också två HVB-boenden med sammanlagt 16 platser. Det är planerat och beslutat att utöka med ytterligare ett HVB boende med 10 platser. Anvisade barn placeras i våra egna boenden eller i familjehem, antingen hos släktingar eller i andra familjehem. För verksamhetsområdet i sin helhet ansvarar en verksamhetschef.
Vi söker nu en ny medarbetare som kommer att arbeta som enhetschef på 50 % och socialsekreterare på 50 %.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef (50 %) leder och fördelar du arbetet, är ett stöd för handläggarna, fattar beslut i ärenden samt medverkar till att utveckla verksamheten.
Som socialsekreterare (50%) ansvarar du för utredningar, placeringar och uppföljningar. Du kommer att ha ett nära samarbete med personalen på våra boenden och andra externa aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, har erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning avseende barn och unga. Du ska behärska BBIC som utredningsmetod. Då halva tjänsten innebär arbetsledning är erfarenhet av arbetsledarskap i någon form viktig och du har ett coachande ledarskap. Goda kunskaper om gällande lagstiftning är en förutsättning. Erfarenhet av arbete med ensamkommande barn och kunskap om integrationsfrågor är meriterande. Körkort och grundläggande datakunskaper är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som är utvecklingsinriktad, initiativrik och har god samarbetsförmåga. Du är flexibel, har genuin förmåga att kommunicera och har ett respektfullt bemötande. Du har förmåga att lyssna in verksamhetens och målgruppens behov och bidrar till ett gott arbetsklimat.
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan via länken nedan. Du kopierar ditt CV samt personliga brev och klistrar in i din ansökan.
Fackliga representanter nås via kommunens växel 0451-26 70 00
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70