Erfaren e-förvaltningsjurist, flexibel arbetsort

Erfaren e-förvaltningsjurist, flexibel arbetsort

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

I Sverige finns 3,36 miljoner registrerade fastigheter. Hos oss bidrar du till att säkra ägandet av Sveriges fastigheter genom att informationen i fastighetsregistret är riktig. Ditt arbete lägger grunden till en fungerade kredit-och fastighetsmarknad.

Juriststödet inom Fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet är en virtuell funktion med tretton jurister som sitter placerade vid något av myndighetens inskrivningskontor. En stor del av det dagliga arbetet inom Juriststödet bedrivs i digital miljö, där möten och arbetsplatsträffar huvudsakligen genomförs per video. Juriststödets övergripande uppdrag är att arbeta för en enhetlig, rättssäker och effektiv rättstillämpning inom Fastighetsinskrivningen. Det gör vi genom att bl.a. lämna juridisk rådgivning, ansvara för den juridiska kompetensutvecklingen i verksamheten och kvalitetsuppföljningen av ärendehandläggningen. Juriststödet ska även vara drivande i de juridiska delarna av den verksamhetsutveckling som krävs för att möta verksamhetens framtida utmaningar.

Juriststödet stöttar verksamheten inom olika juridiska områden som t.ex. familjerätt, arvs- och successionsrätt, fastighetsrätt, associationsrätt, offentlig rätt, avtalsrätt och dataskyddslagstiftning.

Vi erbjuder dig en placering vid något av våra inskrivningskontor i Skellefteå, Härnösand, Mora, Norrtälje, Uddevalla, Eksjö eller Hässleholm.


ARBETSUPPGIFTER
Som jurist vid Juriststödet stödjer och coachar du handläggare och interna rådgivare samt beslutar självständigt i vissa ärenden. Du leder också lagfartssammanträden. Vidare ger du juridisk rådgivning i samband med verksamhetsutveckling, genomför rättsutredningar, planerar och genomför interna kompetensutvecklingsinsatser och deltar i utveckling av juridiska handböcker. Du har kontakter med medarbetare på våra inskrivningskontor samt andra delar av myndighetens verksamhet, banker, fastighetsmäklare och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har svensk eller validerad juristexamen från juristprogrammet, motsvarande affärsjuridisk utbildning med civilrättslig inriktning eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig. Du ska ha flera års erfarenhet av självständigt, kvalificerat juridiskt arbete vid domstol, statlig eller kommunal myndighet, advokatbyrå, bolag eller motsvarande.

Du behöver ha goda juridiska kunskaper överlag. För just den här tjänsten krävs också att du har flera års dokumenterad erfarenhet och kunskaper avseende arbete med offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt och dataskyddslagstiftning.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med digitalisering av offentlig verksamhet, erfarenhet av att samarbeta med personal med andra kompetenser samt erfarenhet av myndighetssamverkan eller motsvarande på e-förvaltningsområdet.

Vi söker dig som har en god initiativförmåga. Du behöver också vara analytisk, drivande och kreativ för att uppnå resultat och du kan föra små och stora processer framåt med god helhetssyn. Du har en hög förmåga till att skapa relationer och till att samarbeta. Du är tydlig i din kommunikation och uttrycker dig mycket bra i både tal och skrift. Utveckling är en stark drivkraft hos dig och du tycker om att ta dig an nya utmaningar. Vi vill att du har förmågan att se möjligheter där andra ser hinder. Du har också en hög integritet. Slutligen krävs också att du är handlingskraftig och kan prioritera.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och tillämpar sex månaders provanställning.

ÖVRIGT
På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Vi vet att våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Genom att arbeta med jämställdhet och mångfald som självklara delar av verksamheten skapar vi en inkluderande kultur där olikheter är en av våra framgångsfaktorer. I vårt medarbetarskap ingår det att alla medarbetare agerar utifrån vår värdegrund: service, öppenhet och handlingskraft.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 maj 2024

10 mars 2024

Credit Framework Expert

Credit Framework Expert

26 januari 2024