Erfaren ekonom inom transport- & logistik

Arbetsbeskrivning

Vi omsätter ca 35 miljoner 2013 och har en stabil lönsamhet. Då vi siktar på att växa 2014 behöver vi förstärka organisationen med en person som kan ta över ansvaret för vår ekonomi- och ev. administration.

Tjänsten omfattar ett ekonomiansvar med löpande redovisning och reskontrahantering samt bokslutsavstämningar.

Vi söker en självgående person som arbetar tätt samman med såväl operativ personal som ägarna. Tänsten kan utökas till heltid och då med ett ansvar i vår övriga administration, bl a med sammanställning av inköpspriser, statistik m.m.

Vi tror att rollen blir spännande, ibland utmanande och i högt tempo men i ett trevligt gäng och med möjligheter att påverka sin egen situation.

Fakturering sker av operativ personal som även till stor del hanterar kontering och registrering av leverantörsfakturor. Verksamheten är transaktionsintensiv och sker i olika valutor. Bokföringsposter läses f.n. till Visma. Löneberäkning sker externt t.v. Reskontrahanteringen sker i operativsystemet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Ansvar för kund- och leverantörsreskontra, inkl. Påminnelsehantering, avräkningar mot partners, in- och utbetalningar i olika valutor.
- Löpande avstämning och bokföring i Visma och mot operativsystemet.
- Periodisering av intäkter och kostnader, beräkning av avskrivningar, valutavärdering och justering av reskontror.
- Upprättande av skattedeklaration inkl. Momsavstämning av Svensk moms. Rapportering av EU moms.
- Månadsbokslut
- Förberedande inför förvaltningsrevision och årsrevision enligt krav/önskemål från vår revisor.
- Utformning och förbättring av ekonomiska rutiner, IT-system samt diverse utredningsarbete
- Rapportering och ekonomisk uppföljning, viss cash-planering.
- Arbetar Du heltid arbetar Du även med vår övriga administration, inköpspriser m.m.

Är du den vi söker?

Vi tror att du är en erfaren ekonom som är van att arbeta med hela redovisningen från reskontra till bokslut. Har Du erfarenhet från transportbranschen är det meriterande. Då våra kunder och partners finns över hela världen är goda kunskaper i Svenska och Engelska ett krav. Förutom att Du behärskar arbetsuppgifterna tror vi Du har har utmärkta kunskaper i MS Office, framförallt i Excel.
Eftersom bolaget är i en utvecklingsfas är Du villig att kavla upp ärmarna och är inte främmande för att periodvis ta tag i uppgifter som normalt ligger utanför Din tjänst.

Start: Efter överenskommelse
Arbetstid: Del- eller heltid beroende på Din egenskaper. Ekonomitjänsten uppskattas till 60-75%.
Lön: Efter överenskommelse

Sammanfattning

Besöksadress

Kabelgatan 1
Arlandastad

Postadress

Kabelgatan 1
Arlandastad, 19560

Liknande jobb


Accountant

Accountant

16 maj 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

15 maj 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

15 maj 2024