Erfaren jurist – arbeta med internationella skattefrågor

Erfaren jurist – arbeta med internationella skattefrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för skatteadministration, skatteavtal och tullfrågor vid Skatte- och tullavdelningen, Finansdepartementet. 

Vill du bidra och utvecklas som jurist i en dynamisk miljö? Har du flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete och är nyfiken på att arbeta nära den politiska ledningen? I så fall kan denna tjänst vara något för dig! 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Enheten för skatteadministration, skatteavtal och tullfrågor vid Skatte- och tullavdelningen ansvarar för frågor om bl.a. skatteförfarandet, indrivning, dataskyddsfrågor, folkbokföring, internationella skattefrågor och tullfrågor. Enheten ansvarar även för regeringens styrning av Skatteverket, Tullverket, Kronofogdemyndigheten och Bokföringsnämnden.

Till enheten söker vi nu en jurist med flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Arbetsuppgifterna kommer huvudsakligen avse olika internationella skattefrågor, bland annat frågor med anknytning till förhandlingar i internationella forum och skatteavtal. Du kommer att analysera rättsliga frågor, ta fram underlag till den politiska ledningen och utarbeta förslag till regeringsbeslut. Du kommer också delta i lagstiftningsarbete. Deltagande vid förhandlingar inom EU och OECD är en vanligt förekommande del i arbetet. Tjänsten innebär många och täta kontakter inom departementet och andra delar av Regeringskansliet samt med den politiska ledningen.   

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har juridisk högskoleexamen och flera års dokumenterad och aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Det är meriterande om du har arbetat med skatterättsliga frågor, gärna med inriktning på internationella skattefrågor, såsom skatteavtal eller internprissättning. Du behöver ha goda språkkunskaper, framför allt i svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. 

Dina egenskaper

Du är en kvalitetsmedveten person med både analytisk och kreativ förmåga och du är skicklig på att uttrycka dig i tal och skrift. Du kan arbeta självständigt, och har en välutvecklad förmåga att planera och organisera ditt arbete inom givna tidsramar, samtidigt som arbetet förutsätter ett nära samarbete med avdelningens ekonomer och övriga jurister samt med andra departement. Som medarbetare i Regeringskansliet måste du även vara flexibel, vilket för oss innebär att du kan kompromissa samt snabbt anpassa dig till nya situationer. Att du är resultatinriktad och självgående – även under tidspress – är en förutsättning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningsform: tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Sysselsättningsgrad: heltid
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: enligt överenskommelse. 

Beredskapsarbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Claes Lundgren som är tf enhetschef, 08-4051535 Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin på 08-4053803. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 oktober, 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2023
  • Ansök senast: 17 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


IMY rekryterar erfaren jurist

IMY rekryterar erfaren jurist

14 maj 2024

Jurist

Jurist

2 maj 2024