Erfaren Processledare

Arbetsbeskrivning

Regionutvecklingssekretariat, Regionutvecklingsekretariatet, Kunskap och Kompetensutveckling Västra Götalandsregionen är en av två politiskt styrda regioner i Sverige med ansvar för hälso- och sjukvård men också för regional utveckling.I ansvaret ingår bl.a. att skapa goda förutsättningar för näringslivsutveckling, regional infrastrukturplanering, ett livslångt lärande, kulturutveckling och för ett strategiskt miljöarbete.Grunden för arbetet är hållbar utveckling.I december 2009 fick Västra Götalandsregionen regeringens uppdrag att etablera en kompetensplattform för samverkan inom kompetensförsörjning och utbildningsplanering.Arbetet har påbörjats tillsammans med kommuner, övriga regionala och statliga aktörer samt med företrädare för näringslivet och arbetsmarknaden.Syftet med kompetensplattformen är bl.a. ökad kunskap och översikt inom kompetensförsörjnings- och utbildningsområden, genomförande och samverkan kring behovsanalyser inom kompetensförsörjnings- och utbildningsområdet samt ökad samverkan kring kompetensförsörjning och utbildningsplanering.Västra Götalandsregionen söker en processledare för arbetet med att etablera en regional kompetensplattform.Arbetsuppgifter Som processledare ser vi att du: * har erfarenhet av näringslivet och utbildningssektorn, särskilt vuxenutbildningen * har erfarenhet av initiera, stödja och leda utvecklingsprocesser och större samverkansprojekt med samhällsinriktning * har god samarbetsförmåga, är drivande och har erfarenhet av att koordinera större nätverk * har erfarenhet av analysverksamhet * har ett brett kontaktnät både i utbildningssektorn och arbetslivet i övrigt * är kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska och engelska * har erfarenhet av verksamhet i en politisk organisation * har en akademisk examen Kvalifikationer I arbetet ingår att inneha det övergripande processledningsansvaret för utveckling av den regionala kompetensplattformen.Som processledare ska du: * stötta och samordna kommunalförbundens kompetenssamordning * initiera nya samarbetsformer och kontakter * leda arbetet med att utarbeta och tillämpa metoder för kompetensanalys * ansvara för att hålla alla deltagande aktörer och andra intressenter uppdaterade och informerade om projektets framskridning * avrapportera och föra dialog med projektets ledning * ansvara för projektets övergripande dokumentation och uppföljning * arbeta genom och med olika team för att nå uppsatta mål och konkreta resultat Arbetet kräver resor.Ditt arbetsområde är hela Västra Götaland så körkort är ett krav.

Sammanfattning

Liknande jobb


6 december 2023

5 december 2023