Erfaren testledare

Erfaren testledare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
Arbetsförmedlingen förändras och förnyas i en snabb takt samtidigt som vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma.

Arbetsförmedlingens förnyelseresa består bland annat av en omfattande utveckling av digitala tjänster för våra kunder samt förbättring av det interna it-stödet.

Vi strävar efter att skapa bästa möjliga service för våra kunder och att utveckla moderna, enhetliga och enkla arbetssätt samt stöd för våra arbetsförmedlare.

Enheten Digitalt kundflöde och kontroll driver och ansvarar för utveckling av digitala stödsystem för arbetsförmedlare. Systemen ska fungera som verktyg för våra arbetsförmedlare i det digitala kundmötet och vid myndighetsutövning.

Vi nyttjar ny teknik för att skapa förutsättningar för digitala arbetsflöden som håller god kvalitet, med kundfokus och hög effektivitet. Oavsett om vi genomför digitala eller fysiska kundmöten ska våra system ge stöd i arbetet och bidra till en god kundupplevelse.

Vill du utveckla morgondagens digitala sömlösa kundflöden tillsammans med oss?

Vem söker vi
Vi söker nu dig som i en roll som testledare vill vara med och förbättra arbetsförmedlarnas distansmöten med Arbetsförmedlingens kunder och bidra till förnyelseresan!

Du kommer att tillhöra sektionen Kundmöte på distans. Sektionen har ansvar för utveckling och leverans av kontaktcenterfunktioner som gör Arbetsförmedlingens kundmöten på distans mer effektiva och kund- och användarcentrerade. Våra lösningar omfattar exempelvis digital kundentré och självservice via fritt tal och chattbot, kompetensbaserad styrning av kundmöten och arbetsuppgifter, bemanningsplanering, statistik och uppföljning samt analys av kontaktorsaker.

Du kommer att jobba i ett tvärfunktionellt produktteam och samarbeta nära med olika utvecklingspartners, produktens intressenter och i förekommande fall externa systemleverantörer, alltid med användaren i fokus.

Testledaren planerar, leder, utför och följer upp tester med målet att verifiera att de utvecklingsuppdrag som genomförs inom ramen för produkterna Spontana kundmöten och Bokade kundmöten uppfyller intressenternas behov. Produkterna bygger på plattformar för kontaktcenter, bemanningsplanering och mötesbokning och dessa är integrerade med andra produkter via en integrationsplattform.

Testledarens fokus är framför allt acceptanstester/end-to-end-tester ur ett slutanvändarperspektiv, men kan även bestå av system-, integrations-, säkerhets- och prestandatester samt testautomatisering. Tillsammans med övriga teammedlemmar utvecklar testledaren kontinuerligt arbetssättet.

För att lyckas i den här rollen behöver du ha god samarbets- och relationsbyggande förmåga. Du är lyhörd, kommunikativ, analytisk, lösningsorienterad och strukturerad, med förmåga att prioritera i ditt arbete. Samtidigt som du är en lagspelare har du också ett starkt eget driv och får saker att hända. Du är också en tydlig ledare som får med dig de andra i teamet. Du sätter stort fokus på intressenternas behov i dina uppdrag, som du självklart levererar enligt överenskommelse och i tid.

Grundläggande krav för tjänsten
- Universitets-/högskoleexamen, eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av arbetsuppgifter som vi bedömer som likvärdiga
- Minst två års aktuell erfarenhet av att arbeta som testledare inom agil systemutveckling
- Minst tre års aktuell erfarenhet av att arbeta med systemtest av komplexa system med många användare i stora organisationer
- Praktisk och aktuell erfarenhet av testverktyg
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse 

Vi ser det som meriterande om du har:
- Certifiering enligt ISTQB
- Erfarenhet av testautomatisering och test av icke-funktionella krav
- Erfarenhet av behovs- och kravfångst genom till exempel workshopar, intervjuer, fältstudier och dataanalys samt dokumentation av krav, gärna i form av användarberättelser
- Erfarenhet av projekt-/uppdragsledning
- Erfarenhet av kontaktcentersystem och bokningssystem

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för rollen.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Solna.

I denna tjänst erbjuder vi möjligheten att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-01. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Bifoga även intyg för universitets-/högskoleexamen.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Teknisk Testspecialist

Teknisk Testspecialist

16 maj 2024

Testledare

16 maj 2024

16 maj 2024