Familjehemshandläggare

Arbetsbeskrivning

Helsingborg är platsen för skapande och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen är indelad i tre verksamhetsområden: Barn och Unga/Familj, Vuxen och Gemensamma Resurser:

Inom Socialförvaltningens verksamhetsområde Barn och Unga/Familj finns Familjehemsenheten som har till uppgift att rekrytera familjehem samt att följa upp barnen som är placerade i familjehem.

Enheten består av 23 medarbetare och är uppdelad i tre funktionsområden med en jour- och rekryteringsgrupp, barnhandläggare och familjehemshandläggare.
Barn- och familjehemshandläggare arbetar i team.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär utredning och handledning av familjehem, matchning av rätt barn till rätt familjehem och delaktighet i utvecklingen av familjehemsarbetet.

Vi är en av landets licensierade BBiC kommuner, vilket innebär att vi arbetar utifrån klara, strukturerade mål med Barnets Behov i Centrum.

Barnens skolgång följs upp enligt Skol-fam modellen, som har sitt ursprung här i Helsingborg.

Vårt mål är att ständigt utveckla och förbättra de områden vi ansvarar för.

Du kommer till en arbetsgrupp med lång erfarenhet och hög kompetens i socialt arbete där barnhandläggaren och familjehemshandläggaren utgör ett team runt det familjehemsplacerade barnet.

I Familjehemsenhetens arbetsuppgifter ingår:

- Rekrytering, utredning och matchning av familjehem och kontaktfamiljer

- Uppföljning av barnen som är placerade i familjehem

- Utbildning och handledning av familjehem

KVALIFIKATIONER
- Du ska vara utbildad socionom, helst med erfarenhet av familjehemsvård. Gärna med utbildning i någon av Kälvestenmetoderna.

- Du bör vara kreativ, nyfiken och intresserad av att delta i det pågående utvecklingsarbetet på enheten.

-Du bör ha god samarbetsförmåga då arbetet innebär många kontakter, stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

-Du bör vara öppen för flexibla arbetstider då det ibland krävs kvällsarbete.

- Du måste ha körkort, att kunna köra bil är en förutsättning för att kunna utföra arbetet.

- Du bör ha god datorvana och vana vid dokumentation.

-Vi strävar efter mångfald där våra medarbetare speglar vår samhälle.

ÖVRIGT
Som anställd i Helsingborg stad får du subventionerad friskvård och andra förmåner via vår förmånsportal Fördel Helsingborg.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Aditro Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Aditro Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Aditro Recruit 0771-704 704.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Enhetschef Jessica Granquist
042-10 65 51
Tf Enhetschef Maria Lind
042-107355
Enhetschef Anne Larsson
042-10 59 33
Biträdande enhetschef Kristina Lembke
042-10 67 87
DYNAMIS
042-106418/106449
Enhetschef Pia Hansson
042-10 34 98
Bitr. Enhetschef Petra Nilsson
042-10 46 63
Bitr. Enhetschef Susanne Johansson
042-10 73 56
Bitr. Enhetschef Sigbritt Arwidson
042-10 44 86
Enhetschef Lisbeth Davidsson
042-10 65 34

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad, SOCIALFÖRVALTNINGEN
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning tillämpas
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2015-05-04 eller efter överenskommelse. , upphör: Anställningsintervjuer kommer att hållas eftermiddagen den 24/3 och den 27/3.
  • Publicerat: 2 mars 2015

Besöksadress

Järnvägsgatan 14 Helsingborg
None

Postadress

None
HELSINGBORG, 25189

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024