OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referensnummer
KS 2016:1665
Placering
Barn- och Familjeenheten, Individ- och Familjeomsorgen
Om arbetsplatsen
Orust är västkustens största ö belägen cirka sex mil norr om Göteborg. Kommunen har drygt 15 000 invånare men på sommaren mångdubblas antalet.
Orust kommun utsågs nyligen av Karriärföretagen till en av Sveriges 100 mest spännande arbetsgivare inom offentlig sektor.
Vill du vara en del av vår växande enhet?
Individ- och familjeomsorgen i Orust Kommun är beläget i Henån. Familjeenheten är väl organiserad och det finns mycket kompetens att tillgå internt. Enheten består av tolv socialsekreterare, fyra familjebehandlare, fyra ungdomsbehandlare, en pedagog vid Öppna förskola, en kurator vid Ungdomsmottagningen samt en enhetschef. 1:e socialsekreterare är under rekrytering. Vi håller en hög kvalitet i vårt arbete och har ett brett utbud av behandlingsinsatser. Arbetsplatsen präglas av ett gott och öppet klimat.
Sedan 2015 har enheten utökats med sammanlagt fem tjänster inom myndighetsutövningen för att möta det ökade mottagandet av ensamkommande barn. Den aktuella tjänsten är en av våra nyinrättade tjänster.
Hos oss får du möjlighet till kompetensutveckling samt regelbunden extern processhandledning i grupp. I överenskommelse med närmsta chef kan del av arbetstiden förläggas till hemmet.
Barn- och Familjeenheten är en av enheterna inom Individ- och Familjeomsorgen. Övriga enheter är Vuxenenheten, Boende för ensamkommande och Arbetsmarknadsenheten. Individ- och Familjeomsorgen har en hög grad av samverkan med den enskilde brukarens behov i fokus.
Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, stötta och handleda familjehem. Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärenden framåt. Du ansvarar för att skriva avtal och sköta ekonomiska rutiner i ärenden krig ersättning och liknande frågor. Tjänsten omfattar också utredning och stöd avseende kontaktfamiljer.
Vi utreder enligt Kälvesten och arbetar med BRA-fam.
Kvalifikationer/personliga egenskaper
Du är socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, och har erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården. Utbildning i familjehemsutredningsarbete är meriterande, likaså erfarenhet av BBIC. Meriterande är även handledarutbildning.
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. För dig är det en självklarhet med engagemang för barn som lever i en utsatt situation.
Du skall ha god förmåga till reflektion och analys, uttrycka dig väl i både tal och skrift samt ha förmåga att organisera ditt arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övriga upplysningar
Orust Kommun tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder ett utvecklande arbete i ett trivsamt arbetsklimat.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.
Tillträdesdag.
Snarast enligt överenskommelse
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Medborgarservice Anita Jakobsson
0304-33 40 51
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0304-33 40 00
Ekonomichef Susanne Ekblad
0304-33 42 82
Upphandlingschef Lars Amlin
0304-33 43 79
Ekonom Alice Österman
0304-33 41 72
HR Chef Ann-Katrin Otinder
0703-88 84 03
Upphandlare Gabriella Glimstedt
0304-33 42 35
Kontakperson nås per telefon efter 1 augusti.
Kostchef Charlotte Odhe
0304-33 43 95
Enhetschef Helen Wijk
0304-33 40 40