Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats.
Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.



Familjerätts- och familjehemsenheten, inom socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg, söker en tillsvidareanställd familjehemssekreterare.

Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen innefattar fem enheter, mottagnings- och utredningsenhet 0-20 år, råd och stödenhet, familjerätts- och familjehemsenhet, beroende- och vuxenenhet samt enhet för socialpsykiatri. Handläggningen av ekonomiskt bistånd och flyktingmottagningen finns inom annan förvaltning i kommunen.

På familjerätts- och familjehemsenheten arbetar 4 familjehemssekreterare, 5 vårdansvariga socialsekreterare, 3 familjerättssekreterare, 1 förste socialsekreterare och en enhetschef. Enheten har förstärkts med 3,0 tjänster de senaste åren för att skapa god arbetsmiljö och förutsättningar att arbeta kvalitativt med uppdraget. Du kommer att mötas av en arbetsplats som präglas av god stämning och hjälpsamhet, hög professionalitet och kompetens och där utveckling och framåtanda är ledord. Handledning tillhandahålls både internt och externt och kommunen erbjuder förtroendearbetstid, friskvårdsersättning och möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består av att:

- rekrytera och utreda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer
- utbilda nya uppdragstagare
- handleda familjehem både individuellt och i grupp
- administrera ersättningsfrågor för uppdragstagare och
- i nära samarbete med vårdansvariga socialsekreterare bidra till att familjehemsplacerade barn får den vård som de behöver.
- i nära samarbete med barnavårdsutredare bidra till att jourhemsplacerade barn får den vård som de behöver.

Kvalifikationer
Arbetet kräver att du har socionomexamen, erfarenhet av myndighetsutövning inom barnavård samt körkort.

Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig till nya situationer i arbetet. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskaper om olika metoder och teorier inom socialt arbete och olika lagstiftningar. Du måste ha mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med placerade barn, vara utbildad i Kälvestensanalys och att ha utbildning i grupphandledning.

Arbesttid/varaktiget
Heltid/tillsvidare

Tillträde
Snarast

Kontakt
Li Djurfeldt, enhetschef 0410-73 39 50

Facklig kontakt: www.trelleborg.se/facket 

Sista ansökningsdag
2017-01-27 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Kontaktpersoner på detta företaget

Li Djurfeldt, enhetschef
0410-73 39 50

Sammanfattning

Besöksadress

Östergatan 71
None

Postadress

Östergatan 71
Trelleborg, 23183

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024