Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Resursenhetens grupp för förstärkt familjehemsvård

Välkommen till Uppsala kommun! Hos oss får du 13000 kollegor inom 200 olika yrken. Varje dag jobbar vi för Uppsalas kommuninvånare: Vi lär barn att läsa, vårdar äldre, sopar gatorna, planerar fler bostäder och mycket mer. Kom och jobba med oss och få en hel kommun att fungera. Du är med och skapar ett mer rättvist och jämställt Uppsala för alla, oavsett behov och bakgrund. Det du gör på jobbet gör skillnad för någon annan.

I resursenheten finns grupper för förstärkt familjehemsvård, jourhemshandläggning, Skolfamuppdrag, kontaktfamiljshandläggning och en heltid enhetschef. Inom vår avdelning barn finns även enheter för utredning av barn efter anmälan eller ansökan, för rekrytering av uppdragstagare samt för placering i familjehem av barn och unga. En avdelningschef har det övergripande ansvaret för verksamheten. Socialförvaltningen arbetar aktivt med en handlingsplan och anvisade projektmedel för att förbättra det sociala arbetets förutsättningar.
Den förstärkta familjehemsverksamheten har funnits i 10 år i egen regi. I gruppen handläggs placeringar för kortare respektive längre tid. Samarbetet med barn-, ungdoms- respektive placeringsenheter är en viktig förutsättning för ett kvalitativt utvecklingsarbete för barnen tillsammans med familjehemmen.

Mer information om Uppsala kommun: https://www.uppsala.se

Inom Socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Arbetsuppgifter
Gruppen arbetar som ett team och handlägger placeringar i förstärkta familjehem. Handläggarna arbetar självständigt i sina kontakter/besök i familjernas hem eller på socialkontoret. Regelbundna träffar i grupp leds av två familjehemssekreterare och sker alltid i nära anslutning till socialkontoret en halvdag/tillfälle. Fokus ligger på att stödja, handleda och reflektera tillsammans med familjerna. Familjehemsföräldrar och familjehemssekreterare har som gemensam grund ICDP/Vägledande samspel. Ett särskilt avtal reglerar uppdragets olika delar, vem i familjehemmet respektive inom gruppen som ansvarar för vilken del i omsorgen av de placerade barnen. Ansvaret för barnen i familjerna handläggs av andra socionomer/barnhandläggare som följer barnen nära. Udda arbetstider kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har Socionomexamen. Systemteoretisk påbyggnad, kunskap om BBIC, kompetens i Sign of Safety är meriterande. Du har erfarenhet av arbete som socialsekreterare i kommun och vi ser gärna att du har erfarenhet av konkret arbete med barn, biologiska föräldrar, uppdragstagare och nätverk/team. Viss administrativ erfarenhet är ett krav och verksamhetssystemet Procapita, utredningar görs enligt BBIC. En förutsättning är att du har körkort och bilvana.

Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Dessutom är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta
Ulrica Flink, enhetschef 018-727 14 06
Eugenia Sandström, familjehemssekreterare 018-727 86 65
Michael Näslund, familjehemssekreterare 018-727 14 31

Facklig företrädare, Akademikerförbundet SSR 018-727 24 24
Vision 018-727 24 33

Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta Enheten för kompetensförsörjning 018-727 11 80.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Tillsvidare. 100%. Tillträde 2017-06-01 eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 9 mars 2017

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024