OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sala är en trivsam småstad med en väl bevarad charm och en tillväxtkommun med ett bra geografiskt läge. Sala är en engagerad bygd vilket bl. a syns i ett rikt föreningsliv. I kommunen bor ca 21 500 innevånare och Sala kommun har ca 2000 anställda.
Vård- och omsorgsförvaltningen i sin helhet har ca 700 tillsvidareanställda och omfattar omsorg om äldre, omsorg om funktionshindrade, individ- och familjeomsorg.
Familjehemssekreterare
Omfattning:
Heltid
Tillsvidareanställning
Vi söker en engagerad och nyfiken familjehemssekreterare som vill vara med oss och vidareutveckla arbetet inom familjehemsvården. Teamet består av två heltidstjänster.
Arbetsuppgifter:
Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner till vuxna, barn och ungdomar. Du kommer att ha hand om avtal och ersättningar, ge stöd och handledning till familjehemmen samt vara med vid uppföljning av insatserna.
I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem.
Du arbetar tätt med socialsekreterarna i de olika arbetsgrupperna. I tjänsten ingår också att utbilda familjehem och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma.
Vi använder ProCapita som handläggnings- och dokumentationssystem.
Verksamheten har under ett antal år bedrivit ett utvecklingsarbete som bygger på allas delaktighet, ansvarstagande och personliga engagemang. Handläggarna har stort ansvar för sitt eget arbete och fattar beslut enligt delegationsordningen i samråd med kollegor, konsulent och enhetschef. Vi lägger stor vikt vid att Du liksom vi eftersträvar trivsel bland medarbetare och har en god samarbetsförmåga både internt och externt. På socialkontoret i Sala är vi måna om att människorna ska känna sig välkomna och att alla ska vara lättillgängliga, därför har vi valt att jobba med dörren öppen utan reception.
Kvalifikationer:
Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens breda verksamhetsområde. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsarbete, BBIC, utredningsarbete med tillhörande dokumentation.
I händelse av lämplig sökande med intresse kan tjänsten komma att kombineras med sedvanligt familjerättsarbete som vårdnads-, boende-, och umgängesutredningar samt adoptionsutredningar och samarbetssamtal.
För tjänsten erfordras körkort.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vill du arbeta på en unik arbetsplats och har dessa kvalifikationer är du mycket välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare kommer att kräva utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister innan anställning.
Vi har gjort vårt urval av rekryteringsforum och vill inte bli kontaktade av rekryterings- och bemanningsföretag.
Tillträde:
Snarast
Provanställning kan bli aktuellt.
Välkommen med Din ansökan till Vård och omsorgsförvaltningen, Box 304, 733 25 SALA, eller via e-post till resursenheten@sala.se senast 2014-01-31.
Det är viktigt att Du anger ref nr 2014/98.
Information om tjänsten finns på Sala kommuns hemsida www.sala.se samt http://platsbanken.arbetsformedlingen.se