Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholms kommuns värdegrund vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se



ARBETSUPPGIFTER
Familjehemssekreterarna består av två medarbetare. Vi ser nyttan av ett gott samarbete med andra aktörer, vill förbättra och utveckla vårt arbete till gagn för de barn, föräldrar och familjehem som vi möter.
En av våra medarbetare går i pension och vi söker nu hennes ersättare.

Familjehemssekretarens uppdrag är att rekrytera, utreda, stödja och handleda familjehem och jourfamiljehem för att på bästa sätt matcha rätt familjehem till den unges behov. Kontaktfamiljer och kontaktpersoner rekryteras och utreds även av oss.
Arbetet kräver ett nära samarbete med Myndighetsenhetens socialsekreterare och barnsekreterare. Barnsekreteraren har vårdansvaret för den placerade och följer upp insatsen med fokus på den unge.


KVALIFIKATIONER
Du ska vara socionom eller ha annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter erfarenhet som familjehemssekreterare. Du har flera års erfarenhet av handläggning av barnavårdsärenden inom socialtjänsten eller arbete med familjehemsplacerade barn. Du har vana vid att arbeta med BBIC, Kälvesten och IAS.

Arbetet ställer stora krav på att du kan arbeta självständigt och fatta egna beslut. Du ska vara flexibel och ha god samarbetsförmåga. Du kan strukturera ditt arbete och vara tydlig i din kommunikation. Du ska ha en god språklig analytisk förmåga. Körkort krävs.

Fördjupningsutbildningar samt handledarutbildning inom området är meriterande. Du samarbetar gärna, har en god organisatorisk förmåga och lätt för dokumentation och juridik. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kontakta kommunens kundtjänst
0431-87 000
Lars-Göran Nilsson,

Lisbeth Unger,

Eva Kaunitz,

Fackliga företrädare:
kontakta kommunens kundtjänst
Susanne Kiefer
0431-46 95 39
Susanne Jönsson
0431-46 82 10
Håkan af Uhr
0431-46 94 88
Sanna Ghrieb
0431-46 94 99
Elna Nilsson
0431-46 94 89

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Ängelholms kommun Ängelholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning.
  • Heltid. 100% Dagtid. Vi tillämpar årsarbetstid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 4 mars 2014

Besöksadress

26280 Ängelholm
None

Postadress

Ängelholm
Ängelholm, 26280

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024