Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

På Social omsorg arbetar 1100 engagerade medarbetare som varje dag bidrar till invånare i vår kommun som på något sätt behöver omsorg eller stöd. Vi arbetar inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Vi söker nu en ny familjehemssekreterare - rekrytering/grupphandledning.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sex enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. I enheten ingår också kommunens stödboende för ungdomar/unga vuxna.

Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. Vår vision är "Att göra världen lite bättre för barnen" En av de viktigaste uppgifterna för att lyckas är att rekrytera familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Allt vårt arbete utgår från vad som är bäst för barnet.

Trivseln hos medarbetarna på enheten är hög och i senaste medarbetarenkäten (oktober 2021) skattade medarbetarna 4,8 av 5 vad det gäller god stämning på arbetsplatsen.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete. Du får också uppleva våra trivseldagar 2 gånger per år som vi arrangerar för våra placerade barn och deras familjehem



ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare -rekrytering/grupphandledning arbetar du i ett team tillsammans med en annan kollega med uppdraget att rekrytera nya jour-och familjehem samt tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt familjehem. Tjänsten innebär också att handleda familjehem i grupp samt rekrytera kontaktfamiljer vid behov.

Familjehemsutredningarna genomförs utifrån socialstyrelsens riktlinjer genom bl.a. BRA-fam eller Källvesten. Under våren kommer familjehemssekreterarna börja arbeta med familejhemsvinjetterna (framtaget av socialstyrelsen).

Efter att ett familjehem har rekryterat, utretts och matchats till ett barn lämnas familjehemmet över till en ny familjehemssekreterare som ansvarar för att handleda dem. Handledning sker vid ett tillfälle/vecka de första tre månaderna och därefter ett gång/månad eller tätare vid behov.

Grupphandledningen utgår från TMO (Traumamedveten omsorg) vilket både medarbetare och familjehem har utbildats i.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom med erfarenhet av socialt arbete. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom familjehemsvård. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Meriterande är också om du har utbildning i källvesten, martemeo terapeut, ett hem att växa i eller någon form av handledningsutbildning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Arbetet kräver att du har B-körkort

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gabriella Clemedtson

Eva Skogö
0411-57 73 90
Susanne Lundgren
0411-57 77 41
Gabriella Clemedtson
0411-57 78 39
Ulrika Persson
0411-57 72 44
Lena Lindstedt
0411- 57 77 70
Katarina Thulin
0411-57 77 79
Kerstin Mårtensson
0411-57 77 66
Ingrid Mårtensson
0411-57 73 84
Ingrid Karlsson
0411-57 79 66

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ystads kommun, Social Omsorg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 februari 2022
  • Ansök senast: 1 mars 2022

Besöksadress

27180 Ystad
None

Postadress

Nya Rådhuset
Ystad, 27180

Liknande jobb


Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

8 maj 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

2 maj 2024