Familjehemssekreterare - ett av Sveriges viktigaste jobb!

Arbetsbeskrivning

Skara, vår anrika landsbygdsstad, är formad av sin tusenåriga historia och gröna framtidstro och har ett perfekt geografiskt läge mellan Vänern och Vättern. Här finns ett rikt näringsliv, kulturutbud och ett aktivt föreningsliv. Skara kommuns medarbetare levererar varje dag Sveriges viktigaste jobb; vi ger våra äldre en hjälpande hand, vi lär barn att läsa och formar hållbara miljöer. Vi är med och skapar svensk välfärd helt enkelt!

Omsorgsförvaltningen har ett viktigt uppdrag, att erbjuda omsorg, stöd och service till kommunens invånare, och arbetar för att ligga i framkant bl.a. när det gäller teknik och utveckling. Integrationsarbetet är en annan av förvaltningens stora uppgifter och vi står inför spännande utmaningar när verksamheten växer.

IFO består av sex enheter; Barn- och unga myndighet, Barn- och unga resurs, Vuxenenheten, Arbetsmarknadsenheten, Försörjningsstödsenheten och Enheten för ensamkommande.



Till vår hjälp har vi våra ledord
Tillsammans och framåt - Mod och initiativ - Engagemang och service

Beskrivning

Individ- och familjeomsorgen har sex enheter som arbetar med respektive barn- och ungdom, vuxen, försörjningsstöd, boende för ensamkommande ungdomar och arbetsmarknad.

En av våra familjehemssekreterare på Barn- och ungdomsenheten Resurs ska snart vara föräldraledig och vi söker därför en ersättare under denna period. Enheten består av består av tio familjebehandlare, tre familjehemssekreterare och en enhetschef.

Ditt uppdrag

Som familjehemssekreterare kommer du att ha ett nära samarbete med teamet runt barnet, och ha din tillhörighet till avdelningens övriga familjehemsutredare. Du kommer i huvudsak utreda, handleda och stödja familjehem, samt arbeta med nyrekrytering av blivande familjehem. Du kommer, tillsammans med dina kollegor, att möta våra familjehem oberoende av barnets placeringsbakgrund.  

För att lyckas i rollen behöver du


- Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig
- Erfarenhet av myndighetsutövande arbete
- Erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita
- Vara initiativrik och kunna arbeta självständigt men även samverka med andra
- En trygg personlighet och god social kompetens
- Lätt för att kommunicera i tal och skrift.
- Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
- B körkort är ett krav.

Vem är du?
Genom samarbete, nytänkande och ett stort servicefokus vill du vara med och utveckla Skara kommun till att bli en bättre stad att bo, leva och verka i.

Detta arbete är utmanande, omväxlande och i ständig utveckling. Det kommer ställas krav på såväl beslutsamhet som ödmjukhet inför arbetsuppgifterna. Du kommer att ha tillgång till extern handledning.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en nära organisation där du har möjlighet till utveckling. Vi är professionella med stort servicefokus. Vi vågar genom att ta för oss och vill hela tiden bli bättre. Hos oss har du rätt till en rökfri arbetstid. Tillsammans skapar vi ett bättre Skara!

Villkor

Anställningen är ett vikariat på heltid med start snarast eller efter överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut.

Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram MyNetwork. Använd knappen längst ned i annonsen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skara Kommun, Omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • 40 tim/v. Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse Visstidsanställning
  • Publicerat: 5 januari 2017

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024