Familjehemssekreterare för ensamkommande barn

Arbetsbeskrivning

Placeringsenheten IFO barn och unga

Placeringsenheten arbetar med barn och ungdomar som är i behov av vård i familjehem och vi följer dem sedan under hela deras placeringstid utanför det egna hemmet.
Enhetens ansvar innefattar även ensamkommande barn i behov av familjehem.
Vi är en del av Myndigheten IFO Barn och unga 0-20 år. Inom myndigheten finns en mottagningsenhet, fyra utredningsenheter, en kontakt- och familjehemsenhet, en familjerättsenhet och en socialjoursenhet. Myndighetsarbetet är organiserat i geografiska områden motsvarande socialnämndens fyra individutskott.
I arbetsgruppen finns en enhetschef, två gruppledare, en kvalificerad familjehemssekreterare, två assistenter och 19,5 tjänster familjehemssekreterare som är fördelade i två inriktningar; dels utredning/stöd till familjehem och dels myndighetsansvar för barnet i placeringen. Målsättningen är att bilda ett bra team runt de placerade barnen i familjehem och arbetssättet förutsätter ett nära samarbete med kollegor i arbetsgruppen.

Arbetsuppgifter
Familjehemssekreteraren är ansvarig för utredning och matchning av lämpligt familjehemmet till företädesvis ensamkommande barn och ungdomar som är nyanlända eller i behov av en omplacering till familjehem. Matchningsutredningen görs tillsammans med barnsekreteraren.
Familjehemssekreteraren ansvarar för vägledning och stöd till familjehemmen under den pågående placeringen i nära samarbete med barnsekreteraren.
I arbetsuppgifterna ingår att ha ansvar för den administration som är en följd av en placering i familjehem vilket innebär att bedöma ersättningsnivå, skriva avtal med familjehemmet och i förekommande fall avtal med externa firmor.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen som har erfarenhet av utredning av familjehem/uppdragstagare samt att ge stöd och vägledning till dessa. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete av barn och unga, erfarenhet av ensamkommande barn med placering i familjehem/HVB och utbildning i samtalsmetodik anpassad för vägledning till uppdragstagar.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med tolk.
Du kan arbeta strukturerat och processinriktat med stor förmåga till självständighet. Du har god dokumentationsförmåga, kan arbeta under tidspress, vara flexibel och har god samarbetsförmåga.
B- körkort är nödvändigt.


Upplysningar
OBS! Vi har inför varje annonsering av en tjänst tagit beslut om var vi annonserar, vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal från säljare som erbjuder annonserings- och rekryteringshjälp till alla nedanstående upplysningslämnare.

Anna Sjömark, enhetschef 018-727 58 02
Lena Jeremiasen, gruppledare 018-727 87 26

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, 018-727 24 24
Vision, 018-727 24 30

Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta HR Center 018-727 23 02.



Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

"I Uppsala kommun vill vi ha mångfald i arbetslivet och ta till vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten".

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun Uppsala
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Tillsvidareanställning. 100 %. Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 30 maj 2014

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024