Familjehemssekreterare, Insatsenheten

Arbetsbeskrivning

Vi som arbetar inom kommunen finns där människor finns. Vi gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi bidrar till människors livskvalitet. Varje dag. Därför tycker vi att vi har Sveriges viktigaste jobb.

Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö, att det byggs hus, att det finns ett rikt kultur- och fritidsliv och att människor får en god och trygg omsorg på äldre dar. Och mycket mer.

Som anställd på Älmhults kommun kommer du att vara med och göra skillnad. Det finns många intressanta och utvecklande jobb hos oss. Som arbetsgivare har vi högt satta mål för vår arbetsmiljö. Vi vill ha medarbetare som trivs och utvecklas själva och som aktivt och engagerat bidrar till kommunens utveckling. Älmhults kommun befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och har dessutom en befolkning som växer, vilket förutsätter medarbetare som är positivt inställda till förändringsarbete.

I Älmhult kan du kombinera den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär och ett globalt näringsliv. Här är det lätt att leva och bo med nära till det mesta. Med goda kommunikationer är det också lätt att pendla.

Individ och familjeomsorgen, IFO, genomgår en spännande utveckling med ny organisation som innebär en uppdelning i fem enheter med ett närmare chef- och ledarskap. IFO är uppdelat i funktionerna: Myndighet barn, familj och vuxna, Insatsenheten barn, familj, vuxna, Ekonomiskt bistånd/flyktingmottagning, HVB- ensamkommande samt Resursenhet.

Vi söker nu en familjehemssekreterare till Insatsenheten.

Insatsenheten består av 8 heltidstjänster fördelade på enhetschef, socialsekreterare och familjehemssekreterare.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete i en kompetent arbetsgrupp, där kompentens, egna initiativ och egen utveckling uppmuntras.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare i Insatsenheten arbetar du med att rekrytera och utreda nya familjehem samt att utbilda och handleda familjehem i pågående uppdrag. Du arbetar självständigt men också tillsammans med övriga kollegor. Samarbete sker både internt, med övriga enheter inom verksamheten och övriga verksamheter inom kommunen, och externt med andra aktörer utanför kommunen.

Vi söker dig med ett genuint intresse för socialt arbete med barn, familjer och vuxna, och som vill arbeta med att matcha och handleda familjehem i uppdrag för att nå goda resultat för barn och familjer.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
- är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten,
- är en person som ser möjligheter före svårigheter,
- är ansvarstagande och initiativrik,
- har god samarbetsförmåga,
- är engagerad, flexibel samt tycker om att arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor,
- har förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift,
- har god datorvana,

Erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare är meriterande. Kunskap om BBIC och familjehemsutredningar är också en merit.

För tjänsten krävs körkort B.



ÖVRIGT
Älmhults kommun strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Matilda Lejon
0476-55000
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
Ingela Jeppsson
0476-55000
Kulla Persson Kraft, Socialchef
0476-552 62
Katarina Grundahl
0476-554 07
Sofie Persson
0476-55402
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Victoria Tykesson
0476-555 08
Carina Elmefall
0476-553 51
Enhetschef Eva Adolfsson
0476-55404

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älmhults kommun, Socialförvaltningen Älmhult
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 16 februari 2017

Besöksadress

Stortorget 1 34323 Älmhult
None

Postadress

Box 500
Älmhult, 34323

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024