Familjehemssekreterare, myndighetsenheten

Arbetsbeskrivning

AOV:2016:32


Arbete och Välfärd
Just nu flyr många människor från krig och förföljelse in i Europa och i Sverige. Situationen är allvarlig och ställer höga krav på mottagandet i kommunerna. I Kristianstads kommun pågår ett stort utvecklingsarbete med uppstartande av fler HVB för mottagande av ensamkommande flyktingbarn, samt en myndighetsenhet för handläggning enligt SoL. För ett värdigt mottagande krävs genensamma insatser och ett kommunövergripande samarbete. Verksamheten för ensamkommande är en 6 verksamheter vid Arbete och välfärdsförvaltningen

Verksamheten för Ensamkommande består i dagsläget av fem enheter:
-Enhet 1-4
-Myndighetsenheten

Vi vill skapa en verksamhet som ger förutsättningar för kommunens barn och deras familjer att få det stöd och den hjälp de har rätt till. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö. Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant - Vill du vara med?

Verksamheten erbjuder:
-Satsning på både förebyggande arbete och myndighetsutövande arbete
-Chefsorganisation med teamledare nära medarbetaren
-Introduktion för våra nya medarbetare
-Extern handledning
-Ett ansvarsfullt och stimulerande arbete i en kreativ miljö.
-Nya fräscha lokaler

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare kommer du att ansvara för:
-Rekrytering, utredning och matchning av familjehem och kontaktfamiljer.
-Uppföljning av placeringar i familjehem och på HVB-hem.
-Utbildning och handledning av familjehem.

Vidare arbetar du med att ge stöd/handledning till familjehem i rollen som uppdragstagare. Arbeta nära barnets socialsekreterare kring det placerade barnet och vara delaktig i uppföljningar av placerade barn.

Kvalifikationer
Du som söker har Socionomexamen. Erfarenhet av handläggning med myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård och/eller erfarenhet av annan myndighetsutövning är meriterande liksom erfarenhet av arbete inom familjehemsvård. Vi ser gärna att du har utbildning i BBiC. Arbetet kräver B-körkort.

Då dokumentation och kommunikation ingår i dina arbetsuppgifter krävs god förmåga att uttrycka sig i svenska både i tal och skrift. God kunskap i Procapita är meriterande.

Som person har du förmåga att vara flexibel och kreativ då förutsättningarna i arbetet snabbt kan förändras. Vidare har du förmåga att arbeta självständigt samt förmåga att vara lyhörd i mötet med andra människor men även god förmåga att samverka med både interna och externa aktörer.

Anställningsvillkor
Tillsvidare, 100% med tillträde snarast eller efter överenskommelse.

För mer information, ta kontakt med
Sara Stigsdotter Dahlberg, Enhetschef, 044-13 21 81

För facklig information, ta kontakt med
Lena Hagerman, SSR, 044-13 69 96
Lavdim Rushiti, Vision, 0768-82 74 51

Sista ansökningsdatum
2016-05-23

Övrigt
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Social-tjänstlagen.

Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp att söka, kontakta handläggare Jenny-Ann Östergren på 044-13 21 48. Vid frågor gällande arbetet/tillsättningen kontakta rekryterande chef.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 maj 2020

19 maj 2020