Familjehemssekreterare till Enheten för familjehem

Arbetsbeskrivning

Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har drygt 140 000 invånare med 165 olika nationaliteter. Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Vi har Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad!

Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & Mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna.
Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra brukare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Enheten för familjehem består av 24 personer. Arbetsuppgifterna i vår enhet är i huvudsak uppdelade i två grupper. FamiljehemÖrebro och Familjehemsgruppen/insats. FamiljehemÖrebro gruppen rekryterar, utreder och stödjer våra uppdragstagare medan insatshandläggarna följer barnet i familjehemmet. Under förutsättningar att erforderliga beslut fattas, söker vi nu en ny handläggare till familjehemsgruppen/insats som ska arbeta med barnet i familjehemmet.

Vi har ett stort intresse för att utveckla vår verksamhet och som ett led i detta har vi påbörjat arbetet med "skolfam" dvs en intensiv samverkan med skolan, där den familjehemssekreterare som följer barnet, kommer att ha ett nära samarbete med skolpsykolog, specialpedagog och familjehem. Se även www.skolfam.se. Vi har även ett pågående utvecklingsarbete i hela organisationen genom att arbeta med metoden "ständiga förbättringar"

Du blir en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, genorositet och höga ambitione. ,Vi vill ta tillvara och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss.
Arbetet innebär resor i tjänsten, även utanför ordinarie arbetstid. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan arbeta i team såväl som självständigt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

För arbete med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Att handlägga det som rör barnet i familjehemmet. Det innebär bl a att överväga och ompröva vården, att genomföra omplacerings- och hemtagningsutredningar vid behov, samt nära kontakter med föräldrar och övrigt nätverk varav skolan är ett.
Kompetenskrav
- Socionomexamen
- B-körkort
- Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg.

Övrigt meriterande
- Erfarenhet av familjehemsvård
- Erfarenhet/kunskap i arbete med BBIC (Barns behov i centrum)
- Erfarenhet av MI (Motivational Interviewing)


Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning 100% from snarast,1 tjänst

Facklig information
SACO: Ove Carlsson, tel: 019-21 40 79
Vision: Jan Andersson, tel: 019-21 12 02

Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 4 juli 2016

Ref. nr: Sv 148/2016

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön enligt avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 17 juni 2016

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024