OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref. nr: Sv 170/2014
Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har cirka 140 000 invånare med 150 olika nationaliteter. Örebro kommun är utsedd till Sveriges Kvalitetskommun 2013. Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Vi har Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad!
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Områdena är Förebyggande och Mottagning, Barn och Familj, Ungdom och Familj samt Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra brukare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Vi söker nu två familjehemssekreterare, en tillsvidareanställning och en visstidsanställning, till Enheten för familjehem och familjerätt som ingår i området Barn och familj. Som familjehemssekreterare erbjuds du ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta till vara och utveckla din kunskap. Vi hoppas att du blir en av oss.
Arbetsbeskrivning
Familjehemssekreterarnas uppgifter har delats i två grupper, vilket innebär att en rekryteringsgrupp arbetar med att rekrytera och stödja våra uppdragstagare och den andra gruppen handlägger barnet i familjehemmet.
Tjänst 1
Vi söker nu en ny medarbetare till rekryteringsgruppen Familjehem Örebro.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att rekrytera och utreda familjehem. I arbetsuppgifterna ingår även rekrytering och utredning av kontaktfamiljer och särskild förordnad vårdnadshavare till ensamkommande flyktingbarn.
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, 100 %, tillträde snarast, 1 plats.
Tjänst 2
Vi söker nu en ny medarbetare med inriktning på att stödja barnet i familjehemmet. Arbetet innebär en del resor, även utanför ordinarie arbetstid. Vikariatet kan eventuellt komma att förlängas fr.o.m 1 januari 2015.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består i att överväga och ompröva vården, att genomföra omplacerings- och hemtagningsutredningar vid behov, samt kontakter med föräldrar och övrigt nätverk.
Anställningens omfattning
Tidsbegränsad anställning t.o.m 2014-12-31, tillträde 2014-09-01
Båda tjänsterna
Kompetenskrav
- Socionomexamen
- B-körkort
Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättsäkra lösningar. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Givetvis ska du även vara engagerad och aktivt delta i utvecklingsarbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- Erfarenhet av familjehemsvård
- Erfarenhet av myndighetsutövning, helst inom område barn och unga
- Erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum) och MI (Motivational Interviewing)
För arbete med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Facklig information
SACO: Ove Carlsson, tel: 019-21 40 79
Vision: Jan Andersson, tel: 019-21 12 02
Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2014-09-09.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67