OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref. nr: Sv 131/2014
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & Mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra brukare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Som familjehemssekreterare erbjuds du ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta tillvara och utveckla din kunskap och vi hoppas du blir en av oss.
Familjehemssekreterarnas uppgifter har delats i två grupper, vilket innebär att en grupp arbetar med att stödja familjehemmet och den andra gruppen handlägger barnet i familjehemmet.
Under förutsättning att erfoderliga beslut fattas, söker vi nu 3 nya medarbetare. Arbetet innebär även en del resor i tjänsten, även utanför ordinarie arbetstid.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
För tjänst ett och två är de huvudsakliga arbetsuppgifterna att handlägga barnet i familjehemmet. Det innebär bl a att överväga och ompröva vården, att genomföra omplacerings- och hemtagningsutredningar vid behov, samt kontakter med föräldrar och övrigt nätverk.
För tjänst nummer tre är de huvudsakliga uppgifterna att utreda och stödja familjehemmen. Viss del av marknadsföring och rekrytering kan också komma att ingå.
Kompetenskrav
- Socionomexamen
- B-körkort
- Dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten.
För att trivas i rollen är det viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättsäkra lösningar. Du ska se förändringsarbete som en positiv utmaning. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- Erfarenhet av myndighetsutövning, inom området barn och unga.
- Erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
- Erfarenhet/kunskap att arbeta med Mi ( motiverande samtal)
För arbete med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Anställningens omfattning
Tidsbegränsade anställningar 100 %, fr om 2014-09-14 t.o.m 2015-09-11. 3 platser
Facklig information
SACO: Ove Carlsson, tel: 019-21 40 79
Vision: Jan Andersson, tel: 0771-44 00 00
Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2014-06-25.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67