Familjehemssekreterare till ensamkommande barn och ungdomar

Arbetsbeskrivning

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!



ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla vår familjehemsvård?

Vi söker nu en familjehemssekreterare riktat mot våra ensamkommande barn och ungdomar. Ditt uppdrag består i att tillsammans med våra två andra familjehemssekreterare rekrytera, utreda, stödja, handleda samt utbilda familjehem. Du kommer ha ett mycket nära samarbete med den särskilt utsedda socialsekreteraren för det placerade barnet eller ungdomen.

Du ingår i ett team på 17 medarbetare. På enheten finns barn och ungdomshandläggare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, 1:e socialsekreterare, vuxenhandläggare samt enhetschef. Vi har ett nära samarbete med vår öppenvård som är en viktig del i vårt teamarbete.

Ett intensivt arbete pågår för att förstärka och förbättra förutsättningarna inom vården i familjehem. Detta är ett led i en trygg och säker vård där grundutbildningen ”ett hem att växa i” är en del av arbetet. Vi behöver medarbetare som är drivande i vårt arbetssätt med att utveckla rättsäkerheten och har barns behov i centrum.

I dina arbetsuppgifter ingår förutom ovan beskrivning att utreda behov av särskilt förordnad vårdnadshavare för våra ensamkommande barn. I arbetsuppgifterna ingår även att aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss.

Som familjehemssekreterare har du både intern och extern handleding tillsammans med vår familjerättssekreterare samt övriga familjehemssekreterare.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen. Vi ser att du har aktuell kunskap samt erfarenhet genom att själv ha arbetat med myndighetsutövning vad gäller den sociala barn och ungdomsvården inom IFO. Du behöver ha lätt att samarbeta med andra och ha god förmåga att skapa och kunna behålla goda relationer. Du måste ha förmåga att fokusera på rätt saker samtidigt som du kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

Som person är du uthållig och har en förmåga att leverera lösningar och kunna lösa konfliker på ett konstruktivt sätt. Du har även en positiv syn på människan och ser hela tiden möjligheter. Du inger förtroende och trygghet och har ett driv för att utveckla vår verksamhet.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Kunskap i gällande lagstiftning är viktigt. Utbildning i BBIC samt kunskaper i Procapita ses som meriterade.

För tjänsten krävs B körkort.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och så kallad matchning görs med övriga i teamet.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som ska bli anställd hos oss behöver lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi arbetar enligt kommunens jämställdhetsplan och välkomnar både manliga och kvinnliga sökande

Avesta kommun har antagit en rökpolicy och målsättningen är att genom rökfrihet utgöra en hälsofrämjande miljö för medarbetare, brukare och befolkning.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-645329
Enhetschef Johanna Hildensjö
0226-64 55 28
Vision Eva Thomson
0226-64 50 37
SSR Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Enhetschef Sten Eriksson
0226-64 53 88
Enhetschef Maria Kindblom
0226-64 50 00
Projektledare Marita Andersson
0226-64 55 32
IFO- chef Sten Eriksson
0226-64 53 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialtjänsten, Avesta kommun Avesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 17 mars 2015

Besöksadress

Markusgatan 25 77421 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77421

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024