Familjehemssekreterare till Familjehemsvården

Familjehemssekreterare till Familjehemsvården

Arbetsbeskrivning

Ref: 20201400 Arbetsuppgifter
Vi är en erfaren och engagerad arbetsgrupp med god gemenskap och högt i tak. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta utveckla familjehemsvården i Väster.

Tre familjehemssekreterare kommer i huvudsak att arbeta med rekrytering av familjehem och uppföljning av jourhemsplaceringar samt kontaktfamiljer. Övriga familjehemssekreterare arbetar med utredning av familjehem samt stöd, råd och handledning till familjehem i deras arbete.

Vi söker dig som vill arbeta med rekrytering av familjehem och uppföljning av jourhemsplaceringar samt kontaktfamiljer. I detta arbete arbetar du nära tillsammans med barnens handläggare vid uppstarten av jourhemsplaceringen. Eftersom många familjehem finns runt om i Skåne innebär arbetet resor, främst med bil.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt minst tre års relevant erfarenhet av socialt arbete. Tidigare erfarenhet av arbete som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården eller familjehemsvården är meriterande. God kunskap om BBIC (Barns behov i centrum), utbildning i Kälvestens intervjumetod samt erfarenhet av verksamhetssystemet ProCapita är meriterande.

Arbetet ställer stora krav på din förmåga och kompetens vad gäller att förstå vad ett barn behöver och vad som krävs av ett familjehem. Vi arbetar nära i team och för att lyckas i arbetet krävs också att du arbetar bra tillsammans med andra såväl internt som externt, att du är en god lyssnare och söker konstruktiva lösningar. Då vissa moment sker under ganska högt tryck är det viktigt att du är stabil och att du enkelt kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Du har förmåga att prioritera rätt och se sammanhang samt att finna lösningar i komplexa frågor. Då arbetet till stor del innefattar kommunikation och samarbete, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Körkort är ett krav.

Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Familjehemsvården är en av sektionerna inom verksamhetsområde individ och familj. Inom verksamhetsområdet finns också en mottagnings- och utredningssektion för ungdomar och deras familjer, tre utredningssektioner för barnfamiljer och en öppenvårdssektion som arbetar med psykosocialt behandlingsarbete med barn och familjer. Vårt kontor finns på Hålsjögatan 8 i Malmö.

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat t.o.m. 2021-08-31
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Övrigt
Urval för denna tjänst kommer att ske löpande. Vid intervju vill vi att du tar med socionomexamensbevis samt kontaktuppgifter till minst 2 referenspersoner. Innan anställning behöver du uppvisa en giltig ID-handling (nationellt id-kort eller pass) samt utdrag ur belastningsregistret.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Om du har sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt, via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter rekryteringssystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system Visma Recruit, och vill återanvända din ansökan i denna rekrytering kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnd kontaktperson och har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR-konsult Lina Rönningberg, 0708-29 38 58.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 juni 2020
  • Ansök senast: 17 juni 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024