Familjehemssekreterare till Familjerätts- och familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Hallsbergs kommun och Kumla kommun har sedan 2013 en gemensam familjehemsenhet. I enheten som är lokaliserad till Kumla arbetar tre familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna fungerar som familjehemmens och kontaktfamiljernas handläggare och ansvarar för att rekrytera, utreda, utbilda och handleda dessa. Uppföljning av insatser sker i samverkan med barnets socialsekreterare. Från juni månad kommer enheten även att handlägga familjerätt för Hallsberg och Kumla. Enheten leds av enhetschef med stöd av sakkunnig socialsekreterare.

Enhetens personal är anställda av Kumla kommun.


ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra familjehemssekreterare har gått vidare till tjänst som sakkunnig socialsekreterare för enheten söker vi nu en ny medarbetare. Familjerätts- och familjehemsenheten är en del av familjeenheten som består av 15 socialsekreterare samt öppenvården som består av 12 personal.

Som familjehemssekreterare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem och kontaktfamiljer. Du kommer att vara familjehemmets/kontaktfamiljens handläggare vilket innebär att du kommer att samarbeta med barnets socialsekreterare.
Enheten arbetar för att vara en attraktiv uppdragsgivare för våra familjehem och kontaktfamiljer. En del i detta är att möjliggöra nätverkande mellan familjerna och att ge kunskapspåfyllnad, detta sker bl.a. genom cafékvällar och gemensamma aktiviteter. Som familjehemssekreterare ansvarar du för att planera och genomföra dessa aktiviteter.
Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. På familjerätts- och familjehemsenheten kommer vi under 2015 att utbilda personalen i bl.a. Nya Kälvesten, IAS och Circle of Security.



KVALIFIKATIONER
Du har en socionomexamen. Tidigare erfarenhet av arbete med barn och unga, familjehem och rekrytering av dessa är av stor betydelse. Utbildning och erfarenhet av BBIC och MI är meriterande.

Vi förväntar oss att du kan arbeta självständigt, är flexibel, har en god social förmåga samt att du är en ansvarstagande och engagerad person.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav



ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Sydnärke kommunerna gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Malin Pöhner
019-588192
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
019- 58 80 00
Administrativ chef Örnfelt Niklas
019 58 81 22
Områdeschef IFO Kumla Gabriella Mueller-Prabin
019-58 85 71
Verksamhetschef IFO Kumla Gabriella Mueller-Prabin
019-58 85 71
Enhetschef Familjeenheten Malin Pöhner
019-58 81 92
Tf Enhetschef Familjeenheten Jana Asplund
019-58 83 34
Tf Verksamhetschef IFO Malin Bäcklund
019-58 85 71

Sammanfattning

Besöksadress

Torget 1 69231 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69231

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024