OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du utbildad socionom som drivs av ständiga förbättringar och vill utveckla ditt arbete? Då kan den här tjänsten som familjehemssekreterare vara något för dig!
Sektor stöd och omsorg är en av sex sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.
Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
Inom individ- och familjeomsorgens verksamheter finns en uttalad riktning att enskilda i första hand ska få sina behov tillgodosedda av kommunens egna verksamheter. Därför är "hemmaplans-lösningar" och "samarbete över gränser" viktiga ledord. Verksamheterna som riktar sig till barn och unga har ett väl uppbyggt samarbete med barn- och elevhälsan, förskola, skola, hälso- och sjukvården och barn- och ungdomspsykiatrin.
Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. Exempelvis delar vi tak med medarbetare inom barn- och elevhälsan och familjebehandlare.
Gruppen handlägger ärenden enligt SoL och LVU och består av tolv socialsekreterare och två socialsekreterare i en mottagningsgrupp. I gruppen finns även två familjerättssekreterare, tre familjehemssekreterare, en LSS-handläggare och två administratörer. Gruppen präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer!
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du för att ge bästa möjliga förutsättningar för barn som är placerade i familjehem i Mariestads kommun. Ditt arbete har stor betydelse för den enskilde och för att skapa gynnsamma förutsättningar för utveckling.
I uppdraget som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med att utreda familjehems som matchar mot ett barns behov. I arbetet ingår, förutom utredning, även att stödja, följa upp och handleda familjehemmen i deras uppdrag samt att föra löpande dokumentation. Du kommer främst att arbeta enligt SoL och föräldrabalken. Du kommer arbeta tillsammans med två andra familjehemssekreterare.
KVALIFIKATIONER
Till tjänsten söker vi dig som:
• Är utbildad socionom
• Innehar B-körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av att handleda familjehem.
Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det också viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervju sker löpandes så dröj inte med att skicka in din ansökan.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670