Familjehemssekreterare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Vi har ett stort intresse för att utveckla vår verksamhet och som ett led i detta har vi påbörjat arbetet med "skolfam" dvs en intensiv samverkan med skolan, där den familjehemssekreterare som följer barnet, har ett nära samarbete med  skolpsykolog, specialpedagog och familjehem. Se även www.skolfam.se Vi har även ett pågående utvecklingsarbete i hela organisationen genom att arbeta med metoden "ständiga förbättringar".
Du blir en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta tillvara och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss. Arbetet innebär en del resor i tjänsten, även utanför ordinarie arbetstid.

Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan arbeta i team såväl som självständigt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Att handlägga det som rör barnet i familjehemmet. Det innebär bl a att överväga och ompröva vården, att genomföra omplacerings- och hemtagningsutredningar vid behov, samt nära kontakter med föräldrar och övrigt nätverk varav skolan är ett.

 Kompetenskrav
- Socionomexamen
- B- körkort
- Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg


 Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt meriterande 
- Erfarenhet av familjehemsvård
- Erfarenhet/ kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
- Erfarenhet/ kunskap av att arbeta med MI (Motiverande samtal) eller annan samtalsmetodik

Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning: 100%
From: Snarast
Tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & Mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Du blir en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta tillvara och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss.

Övrig information

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2017-02-01

Ref.nr: Sv 19/2017

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun Örebro
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 17 januari 2017

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024