OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan arbeta i team såväl som självständigt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- stötta föräldrar inledningsvis till nyplacerade barn
- en del av tjänsten innebär även ansvar för att delta i arbetet med att tillgodose behovet av familjehem till våra utredningsenheter
Kompetenskrav
- socionomexamen
- dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg
- B- körkort
Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver vara van att växla mellan olika arbetsuppgifter och har god förmåga att samarbeta. Givetvis ska du även vara engagerad och aktivt delta i utvecklingsarbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- erfarenhet av familjehemsvård
- erfarenhet/ kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
- erfarenhet/ kunskap av att arbeta med MI (Motiverande samtal) eller annan samtalsmetodik
- erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita
Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning, 100 %, from 2017-03-01, 2 tjänster.
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & Mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Enheten för familjehem består av 24 personer. Arbetsuppgifterna i vår enhet är i huvudsak uppdelade i två grupper: FamiljehemÖrebro och familjehemsgruppen/insats. FamiljehemÖrebro gruppen rekryterar, utreder och stödjer våra uppdragstagare medan insatshandläggarna följer barnet i familjehemmet.
Vi har ett stort intresse för att utveckla vår verksamhet och som ett led i detta kommer vi att utöka vårt stöd till föräldrar till placerade barn med två nya tjänster. Stödet kommer bl.a. att innebära samtalsstöd, motiverande till föräldrautbildning inom våra behandlingsenheter och stöd i att hitta lämplig former för att upprätta hålla kontakt med det placerade barnet.
Du blir en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta tillvara och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss.
Arbetet innebär en del resor i tjänsten, även utanför ordinarie arbetstid.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2017-01-13.
Ref.nr: Sv 339/2016
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67