Familjehemssekreterare till Team barn och unga i Aneby kommun

Familjehemssekreterare till Team barn och unga i Aneby kommun

Arbetsbeskrivning

Aneby kommun är beläget på Småländska Höglandet med knappt 7 000 invånare. Kommunens övergripande vision är Ett gott liv i en hållbar och växande kommun och är en arbetsplats där sammanhållning och samarbete är viktigt. Vi tar avstamp i en värdegrund som bygger på öppenhet, utveckling och ansvar. Att arbeta i en mindre kommun har många fördelar; närheten mellan människor ökar, liksom möjligheterna att påverka och vara delaktig i kommunens utveckling.

Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team, vuxenteamet, barn och unga teamet och biståndsteamet. Teamen arbetar tätt tillsammans och månar om god intern samordning för samverkan och helhetssyn. Det är en betydelsefull del i vårt arbetssätt. Teamen har två enhetschefer och varsin teamledare.
Myndighetsenheten team barn och unga är ansluten till Yrkesresan som är en nationell satsning med regionalt genomförande för lokal kompetensutveckling och yrkesintroduktion.
Vi satsar på nära arbetsledning och team barn och unga har även extern handledning.

I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka. Vi lägger mycket tid på arbetsmiljö, arbetsglädje och sammanhållning. Ett exempel är vår möjlighet att arbeta hemifrån samt vårt projekt med en friskvårdstimma varje vecka.

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, våra personalförmåner, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: www.aneby.se/jobbahososs


ARBETSUPPGIFTER
Att vara familjehemssekreterare i Aneby kommun innebär att rekrytera, utreda, ge råd och stöd samt vägleda familjehem såväl enskilt som i grupp. Vid behov ingår även utredning och vägledning av andra uppdragstagare. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med barnuppföljare. Du kommer även, som en av två erfarna familjehemssekreterare, ha ett tätt samarbete med våra barnuppföljare. Tillsammans med dem arbetar du för att barnet, de biologiska föräldrarna och familjehemmet får det stöd som behövs för att det placerade barnet ska få sina behov tillgodosedda.
Arbetet kan komma att innebära resor till familjehem och tid utanför kontoret.

Om intresse och behov finns kan arbetsuppgifterna på sikt komma att variera mellan de uppgifter som förekommer på enheten i stort.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Detta kräver en god empatisk förmåga, att du är flexibel och kan ställa om när situationen så kräver och nytänkande för att hitta de individuellt rätta lösningarna. Vi vill att du ska kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från. Du är väl medveten om och hanterar tidspress bra.

Vi sätter värde på att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar.
Du kommer att möta människor i flera olika sammanhang, vilket kräver att du har ett professionellt och respektfullt bemötande och förhållningssätt. Då vi arbetar med vägledning av våra familjehem behöver du vara bra på att skapa förtroendefulla relationer och att kunna reflektera både tillsammans med dem, kollegor och arbetsledning över de utmaningar som uppstår. Vi är måna om att bibehålla en professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill att du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. God dokumentationsförmåga är viktig för att lyckas i rollen.
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleexamen och erfarenhet. Gärna med erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer samt kunskaper om socialtjänstlagen.
Meriterande är att du arbetat med barn och unga och och/eller familjehemsvård. Vidare ses även vidareutbildningar inom familjehemsområdet, samt erfarenhet av arbete med ICDP, En varaktig relation, BRA-Fam och BBIC som meriterande.

Varmt välkommen med din ansökan!

I denna rekrytering kommer vi att be dig om utdrag ur belastningsregistret.

Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka.


ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Aneby kommun, Sociala avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2023
  • Ansök senast: 24 september 2023

Besöksadress

Storgatan 48 Aneby
None

Postadress

None
Aneby, 57822

Liknande jobb


Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

8 maj 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

2 maj 2024