Familjehemssekreterare/Barnhandläggare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med närmare 47 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 17 500 på Arlanda flygplats. Innovation och hållbara logistiklösningar för framtiden har blivit kännetecknande för Rosersbergs industriområde och i Norra Sigtuna stad bygger vi hållbart för framtiden.

I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
- Myndighetsutövning barn, ungdom, familjehem, missbruk samt våld i nära relation
- Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
- Ungdomsmottagning och familjecentrum
- Ensamkommande flyktingbarn
- Tillsyn och tillståndsfrågor
- Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer.

Vid samtal med barn använder vi oss av Tejping och har ett besöksrum anpassat för Tejpingsamtal. Vi arbetar också med MI, Signs of Safety och BBiC. Vi utreder nya familjehem med BRA-fam och Nya Kälvestenintervjun.
Du får intern handledning veckovis, samt extern handledning en gång i månaden samt fortlöpande utbildningsinsatser.

Vi har inom de myndighetsutövande enheterna åtta behandlingsassistenter till stöd för handläggarna i handläggningsprocessen. Utöver detta har vi även en administratör till varje enhet, som avlastar handläggarna i det administrativa myndighetsarbetet.

Nu behöver vi också Dig som är en driven person som brinner för familjehemsarbetet!

ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten består av flera olika tjänster, en enhetschef, tre socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare, två behandlingsassistenter, samt en administratör.

Här arbetar du nära din närmsta beslutsfattande chef och i täta team med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna.

Familjehemssekreteraren arbetar bland annat med att utreda uppdragstagare, vilka kan vara familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner och i vissa fall särskilt förordnade vårdnadshavare. Du som familjehemssekreterare är genom nordvästkommunernas gemensamma Familjepool, avlastad i rekryteringen av uppdragstagare, vilket vi ser som en stor fördel.
Du som familjehemssekreterare sköter även de ekonomiska bitarna kring uppdragstagarnas uppdrag, samt handledning och stöttning till uppdragstagarna. Våra uppdragstagare finns i hela landet, och resor ingår i arbetsuppgifterna.

Inom enheter följer socialsekreterarna även upp det placerade barnets vård, och dennes behov, vi gör hembesök hos det placerade barnet, vi har barn placerade i hela landet och resor är en del av arbetet. Vi skriver handlingar till nämnd vid uppföljning av vården. En annan viktig aspekt är även att följa upp det biologiska nätverket med barnets bästa i centrum.

Vi arbetar tätt i team med socialsekreterare, familjehemssekreterare samt behandlingsassisten kring varje placerat barn och uppdragstagare.

Vi utför arbete med myndighetsutövning mot enskild.

Vi arbetar i mycket nära samarbete med Barnenheten och Ungdomsenheten kring de barn som har behov av familjehemsplacering eller dylikt.

Vi arbetar uppskattande, och förbättrande tillsammans inom enheten. Vårt arbete präglas av öppenhet, gemenskap och drivs av en vilja att utveckla sitt eget och enhetens arbete tillsammans.

KVALIFIKATIONER
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av barn i utsatta situationer, erfarenhet av uppdragstagare och/eller erfarenhet av familjehemsvård är meriterande.
Socionomexamen är inte ett krav, men även det meriterande.
B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning.

Meriterande är om du är utbildad i Nya Kälvestenintervjun och/eller att du har erfarenhet av att utreda familjehem och/eller att du har erfarenhet av att följa upp insatser för placerade barn och unga.

Eventuell kunskap i Tejping, BBiC, MI, samt Signs of Safety är meriterande.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvård genom ActiWay med 1200:-/kalenderår och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då intervjuer kan komma att ske fortlöpande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö

Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen MÄRSTA
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid, förtroendearbetstid, 39h arbetsvecka. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-08-31 Snarast möjligt/enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 26 juni 2017

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024