Familjehemssekreterare/HVB samordnare

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?

Socialförvaltningen står inför stora utmaningar kommande år och väljer att möta dessa utmaningar genom att satsa på kvalitet och utveckling genom utökade resurser och god arbetsmiljö.
Socialförvaltningen stödjer socialt utsatta människor, både enskilda och familjer. Socialförvaltningen är uppdelad i två avdelningar, myndighet och öppenvård samt en stab. Vi strävar efter en arbetsmiljö som stimulerar till engagemang i arbetet och som gör det möjligt för alla anställda att känna delaktighet. Våra medarbetare erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling.

Enheten barn, unga och familj består idag av 24 stycken medarbetare som arbetar med myndighetsutövning i arbetsområdena ensamkommande barn och unga, familjehem samt familjerätt. Enheten behöver nu utökas med ytterligare en familjehemssekreterare med inriktning mot HVB.

ARBETSUPPGIFTER
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att utveckla kvaliteten i vården för barn, ungdomar och vuxna och ansvara för vårt samarbete med HVB-hemmen. Du kommer att vara behjälplig med att ta fram placeringsförslag och matchning samt vara väl förtrogen med de HVB kommunen har ramavtal med. Du kommer tillsammans med socialsekreteraren arbeta för kvaliteten i vården. Socialsekreteraren ansvarar för uppföljning av den placerade och du för kontakt och avtal med institutionen. I tjänsten ingår att sammanställa statistik på individ- och gruppnivå och följa upp effekter av våra insatser. Du kommer även att vara enhetens representant i Vårdförbundet Sörmland. Tjänsten är placerad i familjehemsgruppen där det idag arbetar fyra familjehemsekreterare som rekryterar, utreder, utbildar och handleder familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Enheten Barn, unga och familj sätter barn och ungdomar i centrum och arbetar för ett nära samarbete med familjen, ofta tillsammans med andra samarbetspartners i barnets nätverk.

Vi erbjuder dig arbete i en engagerad och kunnig personalgrupp. Vi arbetar utifrån BBIC och baserar vårt arbete på evidensbaserade metoder. Hos oss har du tillgång till handledning med extern handledare varannan vecka.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan relevant högskoleutbildning. Tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning barn och unga inom socialtjänsten är meriterande. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation. Vi värdesätter att du är utåtriktad och förutsätter att du har god samarbetsförmåga då arbetet innehåller många kontakter. Du måste ha förmåga att självständigt lägga upp och ansvara för dina arbetsuppgifter. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt datorvana. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort är ett krav.

Välkommen med en ansökan till ett spännande jobb.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholms kommun Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Urval sker löpande under ansökningstiden.
  • Publicerat: 12 april 2017

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024