Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Familjerättsenheten

Familjerättsenheten är en specialenhet inom Individ och familjeomsorgen som arbetar med familjerättsliga ärenden. Vår arbetsgrupp består av 14 familjerättssekreterare (varav två är gruppledare på deltid), två administratörer och en enhetschef.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna innebär möten med familjer i olika slags konstellationer.
I arbetsuppgifterna ingår att utreda i frågor rörande faderskap, vårdnad-, boende- och umgängesfrågor på remiss från domstol, handlägga adoptions-och namnärenden samt verkställa umgängesstöd enligt domstolsbeslut.
Det ingår också att ge rådgivning i familjerättsliga frågor och hålla samarbetssamtal med föräldrar och upprätta juridiskt bindande avtal och överenskommelser i dessa ärenden.

I arbetet ingår också samverkan med domstolar och övriga enheter inom IFO samt dokumentation i systemet procapita.

Som familjerättssekreterare får du extern handledning.


Kvalifikationer
Det är ett krav att du har socionomexamen.
Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt utredningsarbete i någon form.

Vi söker dig som vill vara med och bidra till vår verksamhet. Då arbetet innebär handläggning och rådgivning i komplexa frågor är det viktigt att du besitter personlig mognad och har gott omdöme. Du har även förmåga att arbeta strukturerat och analytiskt samt är pedagogisk och bra på att kommunicera både muntligt och skriftligt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Stålhandske, enhetschef, 018-727 15 20
Margita Stigson, gruppledare, 018-727 14 95

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 55 23
Vision, Michael Walldén, 018-727 24 38

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta Enheten för kompetensförsörjning 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

"I Uppsala kommun vill vi ha mångfald i arbetslivet och ta till vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten".

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun Uppsala
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Visstidsanställning, 2 tjänster, till och med 2017-08-31. 75% och 100%. Tillträde 2016-09-01 .
  • Publicerat: 28 juli 2016

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

1 december 2022

25 november 2022

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

Socialsekreterare till familjerätten Värmdö kommun

24 november 2022

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

22 november 2022