Färdtjänst- och avgiftshandläggare till Individ- och familjeomsorgen

Färdtjänst- och avgiftshandläggare till Individ- och familjeomsorgen

Arbetsbeskrivning

Älvkarleby kommun med närmare 9 500 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med Upptåget, från Uppsala. Knappt en timme. Och till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart. Mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och led ord i allt vårt arbete.

Vi är drygt 700 anställda som tillsammans jobbar för att ge medborgarna bra service. Välkommen att bli en av oss!

En av kommunens viktigaste uppgifter är att se till att alla som bor i Älvkarleby kommun får det stöd och den hjälp de behöver. Inom Individ- och familjeomsorgen kan det handla om att förebygga att barn och unga far illa, att ge råd och stöd kring missbruk och föräldraskap, att ge ekonomiska stödinsatser, eller fatta beslut om olika typer av omvårdnadsboende eller hjälp i hemmet. Vi vill vara en attraktiv kommun och det gör vi bland annat genom att skapa goda förutsättningar för våra invånare. Det gör vi bäst genom våra medarbetare.

Inom kommunens Individ- och familjeomsorg finns de fyra enheterna: bistånd, försörjningsstöd, öppenvården samt enheten barn och familj. Totalt har verksamheten ca 40 medarbetare och en total budget på drygt 65 miljoner kronor.

Vi söker nu en färdtjänst- och avgiftshandläggare till individ- och familjeomsorgen med placering på biståndsenheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som Färdtjänst- och avgiftshandläggare kommer du med utgångspunkt i biståndsbedömares beslut om insats enligt Socialtjänstlagen ansvara för avgiftshandläggningen utifrån gällande lagstiftning, rättspraxis och riktlinjer. Arbetet innefattar att du säkerställer att avgiftsbesluten är korrekta samt att du sammanställer underlag till fakturor som sedan hanteras av kommunens ekonomiavdelning. Du kommer även att arbeta med handläggning av färdtjänst- och riksfärdtjänstansökningar samt skicka beställningar till upphandlade verksamheter gällande färdtjänst och riksfärdtjänst.

Arbetet innefattar även andra uppgifter så som att svara på medborgares frågor gällande avgifter och färdtjänst, samt annan administration gällande egenavgifter inom Individ- och familjeomsorgen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot ekonomi, alternativt eftergymnasiala kurser eller utbildningar i ekonomi som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande att ha någon form av vidareutbildning inom område ekonomi och/eller socialt arbete. God erfarenhet från Officepaketen är en förutsättning, har du erfarenhet från datasystemet Treserva är det också meriterande. Erfarenhet från myndighetsarbete, och arbete i en politiskt styrd organisation ser vi som en fördel.

Har du tidigare arbetslivserfarenhet från liknande arbete ses även det som meriterande.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Om du blir kallad till intervju ser vi gärna att du tar
med:
• Relevanta examensbevis eller studieintyg

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag i form av friskvårdskuponger.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Niklasson
026 - 831 03
Bemanningsenheten
026 - 833 13
Margaretha Ahlström
026 - 830 05
Myndighetschef Carina Söderström
026-832 29
IFO-chef Anna-Karin Wågberg Sperring
026-832 01
SSR Lena Johansson
026-830 00
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Enhetschef Maria Larsson
026-831 30
Integrationsvägledare Lena Johansson
070-160 63 72
Maria Samuelsson Vision
026-83358

Sammanfattning

Besöksadress

Box 4 81421 Skutskär
None

Postadress

Box 4
Skutskär, 81421

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024