Finansiell controller till Energimyndigheten

Finansiell controller till Energimyndigheten

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av kvalificerat arbete med budgetering, uppföljning och prognoser inom offentlig verksamhet? Vill du vara med och bidra till att utveckla ekonomisk uppföljning och styrning på Energimyndigheten? Då kanske det är dig vi söker! Vi erbjuder en arbetsplats mitt i de stora samhällsfrågorna och söker nu en finansiell controller, till planerings- och budgetsekretariatet.

Om oss
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem och vi arbetar utifrån värdegrunden; trovärdig, modig och helhetssyn. Myndigheten står nu inför en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen.

Tjänsten är placerad på planerings- och budgetsekretariatet, som ansvarar för att förvalta samt utveckla styrning och uppföljning av myndighetens verksamhet. Sekretariatet verkar även för att myndigheten har ett effektivt miljö-och energiledningsarbete samt samordnar arbetet med miljöcertifiering utifrån miljö-och energiledningsstandarderna ISO 14001 och ISO 50001. Sekretariatet består av 12 personer.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som finansiell controller bidrar du till förståelse för myndighetens ekonomistyrning på både kort och lång sikt och skapar goda förutsättningar för den strategiska finansiella styrningen. Ditt fokus kommer även vara att förbättra organisationens effektivitet samt medverka i utveckling av styrnings- och ledningsprocesser.  Du arbetar självständigt och tar egna initiativ samtidigt som du samarbetar nära med övriga kollegor inom sekretariatet.  Som finansiell controller bidrar du till att ledningen på olika nivåer får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:


• Upprätta ekonomiska analyser och beslutsunderlag till verksamhetens ledning
• Utveckla och effektivisera processer och rutiner inom ekonomistyrning och rapportering
• Delta i framtagande av myndighetens arbete med verksamhetsplanering med fokus på budget


• Delta i framtagande av årsredovisningen


• Utveckla rapportering och nyckeltal
• Konsolidering och rapportering


Du kommer att ha många kontakter både internt inom myndigheten samt externt, t.ex. med Ekonomistyrningsverket, revisorer och andra aktörer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom det område som Energimyndigheten bedömer som relevant. Vidare har du flerårig, aktuell och relevant kunskap och erfarenhet av ekonomistyrning samt förvaltningskunskap inom offentlig verksamhet. Du har även god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i Officepaketet.

Det är också meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av system såsom Agresso samt Power Bi.

Personliga egenskaper
För att passa och trivas i denna roll tror vi att du är noggrann och strukturerad, med god förmåga att se till helheten utan att tappa fokus på detaljerna, samt kan resonera utifrån olika perspektiv.  Du är självgående och tar ansvar för ditt arbete samtidigt som du trivs och arbetar bra tillsammans med andra.

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi erbjuder en flexibel och modern arbetsplats som verkar för balans mellan arbetsliv och privatliv, bland annat genom att erbjuda distansarbete. Vi ser också distansarbete som en möjlighet att bidra till ett resurseffektivt hållbart samhälle.

Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Ekonomichef Cecilia Kempe på Cecilia.Kempe@energimyndigheten.se. För upplysningar om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen via e-post jeanette.vanderhagen@jeffersomwells.se eller telefon 070-377 14 13.

Fackliga kontaktpersoner
Eva-Karin Magnusson ST, Tel. 016-544 21 94
Mikaela Sahlin SACO-S Tel. 016-544 20 97

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-08-16. Om du ansöker på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023–011243.  Under sommaren har vi begränsade möjligheter att svara på frågor.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Energimyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 juli 2023
  • Ansök senast: 16 augusti 2023

Besöksadress

Kungsgatan 43
None

Postadress

Box 310
ESKILSTUNA, 63104

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024