Finansiell controller/verksamhetscontroller

Finansiell controller/verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med verksamhetscontrolling och ekonomisk rapportering? Tycker du om att analysera underlag och stödja ledningsgruppen med dina rekommendationer? Vi erbjuder dig ett utvecklande och stimulerande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta!

Om jobbet
I ditt arbete som controller åt några av it-avdelningens applikationsenheter stöttar du i budget- och prognosarbete och arbetar med uppföljning på enheterna både ur ett finansiellt perspektiv och ur ett it-verksamhetsperspektiv.

Utifrån tillgängligt underlag, egen kunskap och erfarenhet ska du kunna göra analyser och ta fram rekommendationer, och du presenterar enheternas utfall och prognos för enheternas ledningsgrupper. Du kommer samarbeta mycket nära med övriga controllers inom it-avdelningen. Det ingår även att vara ett stöd när det gäller exempelvis kontering och att se till att kostnaderna konteras på rätt sätt.

Du deltar även i framtagandet av rapporteringen till it-avdelningens ledningsgrupp och samarbetar mycket nära med avdelningscontrollern i avdelningens prognos, uppföljning och budgetarbete.

Du arbetar nära vår it-verksamhet och några av deras applikationsenheter vilket ger dig möjligheter till insyn i myndighetens applikationsutveckling från början till slut. Du har stor frihet att självständigt lägga upp ditt arbete, men samtidigt till att arbeta i team med övriga controllers. Vi eftersträvar balans mellan arbete och fritid och har goda möjligheter till att påverka din egen kompetensutveckling.

Du tillhör organisatoriskt controllersektionen på controllerenheten på it-avdelningen, med placering i Solna. På vår sektion är vi ca 15 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy (https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html).

I det här jobbet ska du:

- ha eget driv och vara proaktiv i styrningen
- vara strukturerad
- ha god samarbetsförmåga och vara relationsbyggande
- vara kommunikativ och ha en god pedagogisk förmåga
- vara flexibel och prestigelös.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom för tjänsten relevant område, alternativt flerårig dokumenterad aktuell arbetslivserfarenhet inom för tjänsten relevant område som till exempel ekonomi, redovisning, controlling
- flerårig aktuell erfarenhet av arbete med analys och rapportering
- goda kunskaper i redovisning och bokföring
- goda kunskaper i Excel.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Intervjuer sker löpande.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2020
  • Ansök senast: 4 mars 2020

Liknande jobb


26 april 2024