Folkbokföringshandläggare, Eskilstuna

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss. Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Vi söker folkbokföringshandläggare till folkbokföringssektion 2 i Eskilstuna. På sektionen är vi 14 medarbetare. Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige. Där registreras vilka som bor i landet och var, vilket har betydelse för många rättigheter och skyldigheter.

Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare
innebär att du gör utredningar och fattar beslut i olika folkbokföringsärenden, exempelvis civilståndsärenden där det bland annat krävs bedömning av olika utländska handlingar. Du kommer att möta människor med olika bakgrund, främst via telefon och skriftväxling. På kontoret i Eskilstuna finns det två folkbokföringssektioner med olika arbetsinnehåll. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder dig en arbetsplats



• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter

• som är till nytta för medborgare och företag

• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald

• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling

• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som



• har en för tjänsten relevant högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp, t.ex. inom juridik och statsvetenskap

• är resultat- och målinriktad

• kan planera, prioritera, göra självständiga bedömningar samt fatta beslut

• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

• stimuleras av att arbeta i ett högt tempo

• har god analytisk förmåga och ser samband och konsekvenser

• skapar förtroende och goda relationer.

Det är meriterande om du har




• erfarenhet av handläggning av folkbokföringsärenden

• aktuell erfarenhet av och förmåga att fatta tydliga och genomtänkta beslut

• goda språkkunskaper i engelska, både i tal och skrift.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare med start enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 5 maj 2014

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023

15 augusti 2023