Folkbokföringshandläggare, Jönköping

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare
innebär att du arbetar med löpande ärendehantering. Du registrerar, genomför enklare utredningar och beslutar i olika flyttningsärenden som t ex barns flyttningar, temporära adresser, särskilda postadresser samt utför flyttningskontroller. Arbetet innebär samarbete med andra myndigheter samt många kontakter med allmänheten per telefon eller skriftligen.

Rätt folkbokföring är en förutsättning för att samhället ska fungera vad gäller bland annat skatt, samhällsplanering, bidragssystem, rösträtt och postgång. I arbetet med att hålla ett korrekt folkbokföringsregister ingår flyttningsärenden som en spännande och samhällsviktig uppgift.

På sektionen i Jönköping är vi cirka 20 medarbetare och vi tillhör organisatoriskt Folkbokföringskontoret i Norrköping, som hanterar all folkbokföringsverksamhet i östra regionen. Verksamheten finns på fyra orter - Norrköping, Linköping, Jönköping och Eskilstuna - och arbetar med folkbokföring inom områden som flyttning, bosättningskontroll, namn, födelse, civilstånd, dödsfall och skyddade personuppgifter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har en avslutad gymnasieutbildning
• har aktuell arbetslivserfarenhet av löpande administrativt arbete, t ex vid en myndighet, kommun eller annan lämplig erfarenhetsbakgrund
• har god datorvana
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
• kan planera, prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo
• har god analytisk förmåga och kan göra självständiga bedömningar
• har mycket god förmåga att samarbeta
• har servicekänsla och inger förtroende

 

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 december 2016

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023

15 augusti 2023