Folkbokföringshandläggare, Norrköping

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare
innebär att du arbetar med löpande ärendehantering. Du registrerar, genomför enklare utredningar och beslutar i olika ärenden. Arbetet innebär samarbete med andra myndigheter samt många kontakter med allmänheten per telefon eller skriftligen. På sektionerna arbetar vi teambaserat och med ständiga förbättringar för att hela tiden utveckla vår verksamhet.

Rätt folkbokföring är en förutsättning för att samhället ska fungera vad gäller bland annat skatt, samhällsplanering, bidragssystem, rösträtt och postgång. Sektionerna som söker medarbetare arbetar med att handlägga namnärenden, ärenden förknippade med födelse, civilstånd, dödsfall. Sektionerna handlägger även ärenden med utländska handlingar, utlämning av uppgifter vid släktforskning samt hindersprövning för aldrig folkbokförda personer.

I Norrköping är vi cirka 40 medarbetare fördelade på två sektioner och vi tillhör organisatoriskt Folkbokföringskontoret Norrköping, som hanterar all folkbokföringsverksamhet i östra regionen. Verksamheten finns på fyra orter - Norrköping, Linköping, Jönköping och Eskilstuna - och arbetar med folkbokföring inom områden som flyttning, bosättningskontroll, namn, födelse, civilstånd, dödsfall och skyddade personuppgifter.

Från och med den 1 juli 2017 ändras reglerna för personnamn och Skatteverket blir den enda myndigheten som beslutar om personnamn. Folkbokföringskontoret Norrköping har fått ansvaret för arbetsuppgifterna och vi kommer nu utöka vår verksamhet i Norrköping med ytterligare en sektion.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har en avslutad gymnasieutbildning
• har aktuell arbetslivserfarenhet av löpande administrativt arbete, t ex vid en myndighet, kommun eller annan lämplig erfarenhetsbakgrund
• har god datorvana
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
• kan planera, prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo
• har god analytisk förmåga och kan göra självständiga bedömningar
• har mycket god förmåga att samarbeta
• har servicekänsla och inger förtroende

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Heltid
  • Publicerat: 1 mars 2017

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023

15 augusti 2023