Förändringsledare IT

Arbetsbeskrivning

Förändringsledare IT  till samhällsviktig verksamhet
Bakgrund
Vår kunds IT-plattformar behöver genomgå omfattande tekniska, strukturella och processorienterade förändringar för att möta morgondagens krav på tillgänglighet, säkerhet och kapacitet. Som förändringsledare leder du förändringar kopplade till ett eller flera projekt. Projekten bemannas av interna resurser och konsulter inom IT samt av verksamhetsspecialister. Du rapporterar projektets förändringsarbete mot uppställda mål och planer till projektledare, beställare och styrgrupp. Som stöd har du bland annat projektmodellen PPS, som i delar är anpassad till verksamhetens behov. Utöver PPS styr verkdamheten som statligt affärsverk av riktlinjer, anvisningar och instruktioner. 

Som konsult i förändringsledarrollen agerar du intern resurs och arbetar direkt mot det projekt och verksamheter som berörs. Vi ser behovet av en erfaren förändringsledare som tidigare drivit större systemskiftesprojekt med en bevisad förändringsförmåga och mycket goda kommunikationsfärdigheter. 

Arbetsuppgifter 
Som förändringsledare IT kommer dina arbetsuppgifter bland annat att ingå förändringsledaraktiviteter såsom att planera, leda, samordna, informera och utbilda om de förändringar projektet medför genom projektets faser, så att målsättning och delmål uppnås enligt tidplan och med gott resultat. I arbetsuppgifterna ingår också förankring i organisationen samt överlämning till en förvaltningsorganisation. Övriga arbetsuppgifter som är aktuella är:
Stötta projektledare och beställare i att identifiera förändringsaktiviteter och ta fram underlag som behövs enligt ovanstående premisser och anvisningar samt styr- och projektmodeller
Driva förändringsaktiviteter och löpande rapportera framdrift och risker till projektledare och beställare
Kartlägga och utveckla verksamhetsprocesser så de passar medarbetare och systemlösningar
Undersöka kultur och beteenden och föreslå förändringsaktiviteter och deras prioritet
Planera kommunikation och utbildningar
Löpande informera och utbilda olika intressentgrupper på för dessa anpassade sätt
Leda och samverka med interna projektresurser på ett tydligt och positivt sätt enligt vår kunds värdegrund
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten). Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Konsultens uppdrag kan inte påbörjas innan denna process har genomförts och klartecken har givits. 

Placering
Sundbyberg 
Möjlighet till distansarbete finns i viss mån, detta beslutas i samråd med beställaren.

Omfattning
Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 100 % under hela uppdragstiden, upskattad omfattning ska ses som en kvalificerad uppskattning. Det framtida behovet kan komma att överstiga eller understiga här angiven kvantitet. 

Krav Högskole-/universitetsutbildning 120p/180hp inom IT teknik, data och/eller systemvetenskap 
Minst 5 års arbetslivserfarenhet de senaste 10 åren som förändringsledare
Minst 5 års arbetslivserfarenhet de senaste 10 åren (minst tre uppdrag) inom IT på en myndighet
Erhållen certifiering i förändringsledning, exempelvis i ADKAR, ACMP/CCMP eller PROSCI m.fl.
Har agerat som förändringsledare i minst två (2), fleråriga, större IT-projekt
Har agerat som förändringsledare eller projektledare i minst tre (2) införanden av standardsystem

Meriterande Minst 3 års arbetslivserfarenhet av process- och verksamhetsutveckling inom energibranschen 
Minst 3 års arbetslivserfarenhet som projektledare eller linjechef vid införande av en ny IT-lösning 
Minst 1 års arbetslivserfarenhet av att arbeta med projektstyrningsmodellen PPS eller motsvarande
Erhållen certifiering inom process- och verksamhetsutveckling, t.ex. ADKAR, ACMP/CCMP, PROSCI m.fl. 


Personliga egenskaper
God samarbets- och initiativförmåga och har förmåga och vilja att ta till sig nya kunskaper
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation, ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat med ett stort intresse för att skapa hållbara och säkra IT-lösningar
Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter samt innehar en strategisk och analytisk förmåga
Kunna bidrag med leverantörsoberoende kunskap
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning samt har förmåga att arbeta i grupp
God skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska


Låter detta som en intressant roll?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan, inkluderat CV, på svenska, som matchar vår kunds önskemål. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryterings branschen. Vi är verksamma inom HR, IT, Ekonomi, Sälj och Marknad och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 januari 2024
  • Ansök senast: 25 februari 2024

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024