Företagsrådgivare sökes till Arbetsförmedlingen i Kalmar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla samt vässa våra arbetsgivarrelationer?

Nu satsar vi på att göra Arbetsförmedlingen till en modern matchningsaktör och vi söker dig som vill vara motorn i arbetsgivararbetet och bärare av kunskap om företagen och arbetsmarknaden. Att hjälpa arbetsgivare hitta rätt kompetens kan vara avgörande för företagens överlevnad i den hårda konkurrens som råder på den globala marknaden. När Arbetsförmedlingen hjälper företag hitta rätt kompetens bidrar vi inte bara till ökad tillväxt i enskilda företag, utan också till att göra Sverige rikare. 

Rollen som Företagsrådgivare

På enheten Kalmar fungerar du som en motor i matchningsarbetet genom att sprida kunskap såväl internt som externt. Som företagsrådgivare är du ett viktigt stöd till cheferna i att utveckla företagsarbetet vilket kan innebära att genomföra utbildningsinsatser till kollegor och chefer på och utanför enheten. Det innebär också att ta fram olika strategier för att utveckla arbetet mot arbetsgivare.

Du är också en viktig samtalspartner till det lokala näringslivet och branschorganisationer, i synnerhet då det handlar om företagens kompetensförsörjning och rekryteringsprocesser men även i samband med omställningar. Du arbetar offensivt och proaktivt med företagskunder i syfte att bygga, stärka och vårda långsiktiga relationer med företagen. För att möta företagens behov förväntas du ha god kännedom om, och hålla dig väl uppdaterad på den lokala, regionala och nationella arbetsmarknaden.

Du förväntas även sprida information och samarbeta med arbetsförmedlarna i syfte att bygga upp förtroendet för arbetsförmedlingen hos arbetsgivarna. I arbetsuppgifterna ingår även att informera och föra dialog med våra samarbetspartners t.ex. företag, kommuner, statliga myndigheter, landsting, fackliga organisationer, om arbetsmarknaden och vårt företagsarbete. Du ingår i ett arbetslag där det ingår Arbetsförmedlare, Kundresurs, Jobbsökare men även en Företagsrådgivare med placering i Nybro.

 Kompetenskrav



Gymnasieutbildning, högskoleutbildning är meriterande



Stor medvetenhet och trygghet i statstjänstemannarollen



Flera års yrkeserfarenhet av arbete med arbetsgivare, extern, coachande och relationsskapande roll



Mycket goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle, arbetsmarknadspolitiska uppdraget och arbetsförmedlingens verksamhet och mål



God kunskap om krav, regler och lagar som styr anställningsförhållande, företagande och rekrytering



Goda kunskaper om vad omställningssituationer i företag innebär



Erfarenhet av att planera och genomföra internutbildningar samt coacha kollegor



Körkort B



Goda färdigheter i att uttrycka dig i tal och skrift



En god engelska i tal och skrift 

 Som person






Driven och kreativ i företagsfrågor



Trivas med att delta och framträda i olika nätverk.



God pedagogisk förmåga



Arbeta självständigt mot uppsatta mål



Väl förankrad i vår ledningsfilosofi



God företrädare för Arbetsförmedlingen och vår värdegrund

Meriterande är erfarenhet av olika uppdrag där din roll varit att samordna och/eller utveckla verksamheten.

Det är viktigt att du har ett driv och kreativitet i företagsfrågor som du vill förmedla till dina kollegor internt inom organisationen och att du trivs med att delta i olika nätverk och ser det som en självklar del i ditt arbete. Arbetstiden kan vid behov förläggas till kvällstid om arbetsgivarnätverk eller andra nätverk förlägger möten då. Som medarbetare hos oss ställer du dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens värdegrund och deltar aktivt i vårt förnyelsearbete. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörigheter påverkar dig själv och andra.
Eftersom rollen innebär en hög grad av relationsskapande internt och externt kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Placeringsort Kalmar och tillträde senast 1 maj.

Ansökan och Anställning
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk. 

Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2017-01-09. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Vi tillämpar individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 december 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023