Formaliahandläggare

Formaliahandläggare

Arbetsbeskrivning

Patent- och registreringsverket, PRV, är myndigheten för immaterialrätt. Vi arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant för att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Genom att öka insikten och förmågan att omsätta immateriella tillgångar bidrar PRV till ett innovationskraftigt och hållbart samhälle. Vår vision är att PRV ska vara en drivande och självklar aktör för världens mest innovativa land.
Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV!

Till formaliaenheten på Patentavdelningen söker PRV nu handläggare. På enheten arbetar ca 20 personer med formell handläggning i nationella och internationella ansökningar, diarieföring samt kundsupport. Enheten jobbar i flera skeden av patentprocessen och vi har både interna och externa kontakter dagligen.

Arbetsuppgifter

Som formaliahandläggare kommer du främst att arbeta med den formella handläggningen av patentansökningar, administration och diarieföring. Arbetet med den formella handläggningen innebär att du självständigt granskar, bedömer och fattar beslut utifrån lagstiftningen inom området. Arbetet är varierat och består av många olika moment och kontrollfunktioner där man använder flera olika IT-system. Du måste trivas med snabb handläggning då genomströmningen av ärenden är relativt stor. Beroende på erfarenhet och intresse kan även andra arbetsuppgifter bli aktuella.

Vem är du?

Vi söker dig med gymnasieexamen och som har minst 2 - 3 års erfarenhet av handläggning med beslutsfattande samt erfarenhet av diarieföring eller liknande arbete. Du ska ha god vana av att arbeta i Microsoft Officepaketet samt ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Som person är du resultatorienterad och noggrann. Du har god samarbets- och initiativförmåga. Vi tar för givet att du tycker det är roligt med att organisera och strukturera ditt arbete. Du är flexibel och har lätt för att sätta dig in i nya system och är en god kommunikatör både muntligt och skriftligt. Det är viktigt att du har erfarenhet av att fatta egna beslut i dina tidigare anställningar.

Det är meriterande om du har erfarenhet från handläggning inom offentlig förvaltning.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Givetvis delar du PRV:s värderingar: omvärldsfokus, framåtanda och engagemang. 

Anställning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning.

Förutom att erbjuda ett intressant, omväxlande och självständigt arbete får du även lära känna trevliga kollegor och en arbetsplats i en kulturminnesmärkt byggnad i centrala Stockholm.

Ansökan

Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev samt CV senast den 29 april 2020.

Du ansöker direkt via vår hemsida prv.se/jobb.

Vill du veta mer?

För mer information är du välkommen att kontakta Kerstin Brinkman, chef för formaliaenheten. Vid frågor om anställningsvillkor kontakta HR-specialist Petter Svensson. Fackliga representanter är Carolina Gomez Lagerlöf (Saco-S) och Håkan Bodin (ST). Alla kontaktpersoner nås på telefon 08-782 28 00.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringkanaler vi önskar använda, undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Patent- och registreringsverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 april 2020
  • Ansök senast: 29 april 2020

Liknande jobb


18 april 2024

Projektskyddssamordnare

Projektskyddssamordnare

18 mars 2024