Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Göteborg

Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.


Vill du jobba i en värderingsstyrd organisation där du får möjlighet att göra skillnad? Sök i så fall tjänsten som Försäkringshandläggare inom underhållsstöd på Försäkringskassan. Hos oss får du möjlighet att påverka barns familjesituation genom att stötta föräldrar i deras kommunikation. Det kan stundtals vara utmanande men väldigt givande. Du får en gedigen introduktion för att du skall bli säker i uppdraget. Vi har en kultur som präglas av samarbete, stöttning och gemenskap. Hos oss på Försäkringskassan har du möjlighet till friskvård, möjlighet att jobba hemifrån samt frikostiga flex- och semestervillkor.



Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt helst över telefon
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• har god kommunikativ förmåga i engelska
• har erfarenhet av dokumentation och journalföring

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Övrigt
Ett större antal tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde i februari eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här tjänsten kommer arbetspsykologiska tester att användas som urvalsmetod. Testerna kommer att skickas ut till dem som går vidare i urval. Perioden för testning är mellan den 31 oktober – 3 november.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs



Kontaktpersoner
Chef: Charlotte Uggla tel. 010-119 52 70 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, tel. 010-113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ann-Marie Ahlin 010-118 41 34 Saco-S: Daria Memetovic, 010-118 40 78 Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 oktober 2022. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

De som går vidare i processen kommer att bli inbjudna till att göra tester mellan den 31 oktober till 3 november. De som kommer vidare på intervju kommer att bli inbjudna till seminarium den 7 November.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 oktober 2022
  • Ansök senast: 30 oktober 2022

Liknande jobb