Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen - extrajobb för studenter

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen - extrajobb för studenter

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om och marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.

I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du kan komma att ha kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev. Du kommer även att hantera olika administrativa arbetsuppgifter utifrån vad verksamheten kräver och även sitta i viss telefon om det finns behov av det.

Vi söker dig som:


• Studerar vid en universitets- eller högskoleutbildning som har koppling till arbetsuppgifterna som försäkringsutredare. Exempelvis utbildningar inom ämnesområden: statsvetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, juridik, personal, kriminologi, pedagogik, ekonomi eller liknande som Försäkringskassan bedömer som relevant.
• har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng.
• är stabil och är flexibel med stor förmåga att hantera större mängder administrativa arbetsuppgifter
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet

Det är meriterande om du:


• har haft administrativt arbete tidigare där du jobbat mot utsatta tidsramar
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet/kunskap om socialförsäkringen, förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess.
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Du förväntas kunna arbeta heltid under studieuppehåll, dvs. under sommarledighet samt julledighet förutom viss semester samt ca. 10 timmar eller fler per vecka under terminerna. Du behöver vara beredd på att arbeta heltid för utbildning och introduktion under tiden den 7 - 18 mars (kan diskuteras) 2022.

Om du studerar vid högskola/universitet vill vi att du i ansökan anger hur lång tid du har studerat och hur lång tid du har kvar av studierna.

Ett antal tjänster, Allmän visstidsanställning, 10 timmar i veckan, med tillträde den 7 mars 2022 eller enligt överenskommelse på någon av kontoren i Örebro eller Karlstad.

Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning

Kontaktpersoner

Chef: Fatima Abedian, tel. 010-113 12 14 (för frågor om tjänsten). Chef: Martin Grund, tel. 010-1126226 HR-specialist: Ann Dahlstedt, tel. 010 112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Gustaf Guhrén, tel. 010 113 11 35, Malin Jensen 010-1118031 Saco-S: Maria Lindblad, tel. 010 112 68 08, Seko: Eliza Grundström, tel. 010 - 115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 28 januari 2022.

Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2022
  • Ansök senast: 28 januari 2022

Liknande jobb


20 mars 2024