Försäkringsutredare utland

Arbetsbeskrivning




Referens: 056888-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringsutredare

Vi söker Försäkringsutredare till utlandsverksamheten vid Nationellt försäkringscenter i Visby

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Som försäkringsutredare utland möter du kunder, myndighetspersoner och andra aktörer från hela världen med många olika kulturella bakgrunder. Utländska myndighetspersoner kan agera utifrån ett regelverk och en förvaltningskultur som skiljer sig från vår. Du kan också möta andra länders expertkompetenser inom bl. a medicin och juridik. Internationell lagstiftning är central i ditt arbete. Du behöver anpassa ditt bemötande till olika behov och kulturella förutsättningar. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna med både kunder och andra aktörer sker via telefon och skriftligt.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil, stresstålig och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett positivt förhållingssätt
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan eventuellt arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Ulrika Palmqvist tfn 010-1120470 eller Susanne Storm tfn 010-1120740. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09. ST: Maria Ringbom tfn 010-112 05 12 SACO: Karin Möller tfn 010-112 04 32 SEKO: Ann-Charlotte Pagden tfn 010-11 370 65.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 31 december 2013 märkt med diarienummer 056888-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 6 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 5 december 2013

Liknande jobb


20 mars 2024