Forskningsingenjör inom kollektivtrafik

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER <b>Forskningsingenjör inom kollektivtrafik till avdelningen för Trafik och Logistik inom institutionen för Transporter och samhällsekonomi.</b> KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. <i>Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.</i> Avdelningen för Trafik och Logistik (ToL) bedriver forskning inom väg- järnvägs- och kollektivtrafik. Bland annat används modeller för simulering av väg- respektive järnvägstrafik samt program för analys av trafik, trafiknät, kollektivt resande och samhällsekonomi. <b>Projekttitel: Bus rapid Transit och Transit Oriented Development - Vilka krav ställer attraktiv busstrafik av BRT-typ på bebyggelsen?</b> Bus Rapid Transit, ungefär "busstrafik uppbyggd som spårtrafik", införs på många håll i världen som en effektiv och attraktiv lösning på trafik- och miljöproblem. I Sverige har många städer idag inte underlag för så kraftig kollektivtrafik som BRT. Bebyggelsen är inte tillräckligt koncentrerad och/eller ligger inte ordnad i stråk på ett sådant sätt att man kan inrätta riktigt effektiva busslinjer. En ytterligare aspekt är att bussar ofta inte kommer in i eller fram genom bostadsområden. Därmed minskar attraktiviteten och kostnaderna ökar. Projektet syftar till att visa vilka krav som måste ställas på bebyggelsen för att man ska få möjlighet att bygga upp långsiktigt attraktiv kollektivtrafik (i de flesta fall busstrafik och spårtrafik någon gång). Kraven kan handla om täthet, bebyggelsetyp, stadens form, regionens och vägnätets struktur med mera. I USA kallas kollektivtrafikanpassad bebyggelse för TOD - "transit oriented development". Projektet ska med olika metoder, bland annat med hjälp av GIS och linjenätsanalys, undersöka samband mellan busstrafik och bebyggelse samt mellan demografi och kollektivt resande. Dessutom undersöks var i Sverige BRT skulle kunna användas, åtminstone efter förtätning. KVALIFIKATIONER Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörexamen inom stadsplanering, trafikplanering eller motsvarande. Sökande ska vara motiverad för forskning och att gärna vara en aktör i samhällets utveckling, ha förmåga att arbeta självständigt och driva utveckling, vara nyfiken och ha förmåga att samarbeta med andra forskare och aktörer inom praktisk verksamhet med anknytning till projektet. Vidare krävs det också att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift. <i>KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.</i>

Kontaktpersoner på detta företaget

Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


23 april 2024

28 februari 2024