Förvaltningsassistent till den administrativa enheten

Arbetsbeskrivning

Mora i hjärtat av Dalarna! Vid Siljan finns norra Dalarnas centrum för näringsliv, handel, administration och infrastruktur. Morabygden ligger inbäddad mellan Siljans glittrande vatten och blånande berg. Här är det säsong året om tack vare årstiderna, stort utbud av sevärdheter och bra service.

Mora kommun leder arbetet med regionens utveckling och vi har ett flertal processer igång för att flytta fram Moras redan starka position. Kommunen har cirka 1800 medarbetare inom en rad olika kompetensområden.

Vi söker nya kollegor som ska vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen av Mora kommun. Som medarbetare hos oss delar du vår värdegrund. Den tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och självklart ha medborgaren i fokus. Hälsa och utveckling är naturliga inslag för våra medarbetare.

Socialtjänstens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp samt saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med ca 700 medarbetare och omsätter ca 490 miljoner. Organisationen är uppdela i två avdelningar; vård- och omsorg samt IFO/LSS/socialpsykiatri. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom
SoL, LSS m fl lagstiftningar. http://www.mora.se/Stod--omsorg/


ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra medarbetare kommer att gå i pension söker vi ännu nu en engagerad och ambitiös medarbetare som delar Mora kommuns värdegrund.

Den administrativa enheten ansvarar för förvaltningens diarieföring, arkivering och är ett administrativt stöd till förvaltningens olika enheter. Enheten ansvarar för det administrativa arbetet kring socialnämndens, IFO-utskottets och den gemensamma nämndens möten och beredningar. Det omfattar kallelser, ärendehantering och protokollföring, vilket kräver kvalitetsäkra processer. Samarbete sker med förvaltningsekonom kring det ekonomiska arbetet i förvaltningen. Enheten ger verksamheterna stöd genom uppföljningar och rapporter. Enheten handhar även avgiftshantering, fakturor, avstämningar, statistik och ersättningar. Socialförvaltningens reception ingår även i ansvarsområdet.

Arbetsuppgifter:
Som förvaltningsassistent är dina arbetsuppgifter att i huvudsak ansvara för avgiftshandläggningen för förvaltningen. Det ingår även att samordna inköp och förvaltningens fordonspark, hantera fakturor samt att ansvara för olika former av statistik, både internt och externt. Du har ett systemansvar för avgifter i Procapita. I samarbete med förvaltningsekonom utförs även andra ekonomiska uppdrag. Det ingår ett gemensamt ansvar att täcka enhetens arbetsuppgifter vid nya behov eller förändringar inom enheten.


KVALIFIKATIONER
Kunskaper:
Du ska minst ha gymnasieutbildning inom ekonomi. Det är meriterande om du är ekonom på högskolenivå. Du bör ha kunskaper om lagstiftning som gäller inom verksamheten och kommunal lagstiftning (främst SoL). Du bör även har kunskaper om de datasystem som används inom enheten, Procapita och Devis.

Färdigheter:
Vi söker dig som har förmåga att skapa förtroende och goda relationer i ditt uppdrag. Det är viktigt att du kan kommunicera väl, både i tal och i skrift, i det svenska språket. Du bör också ha goda datafärdigheter relevanta för befattningen.

Egenskaper:
Det är viktigt att du har ett kund- och medborgarorienterat förhållningssätt där du är serviceinriktad och bemöter alla med respekt. Du är tydlig, har samarbetsförmåga och visar gott omdöme. Att du tar ansvar för din egen och andras arbetssituation är viktigt samtidigt som du initierar till utveckling och möter utmaningar med ett positivt förhållningssätt.




Erfarenheter:
Du bör ha erfarenhet av att verka i politiskt styrd organisation, men också av administrativt och ekonomiskt arbete.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Blomstedt
0250-264 25
Madelene Andersson
0250-265 73
Karin Hansson
0250-265 16
Linda Gref
0250-265 11
Lilian Lingvall
0250-264 11
Linda Johnsson
0250-269 91
Marie-Louise Sparr
0250-268 63
Marja-Lena Flykt
0250-268 14
Eva Idfeldt
0250-264 01
Enhetschef Carin Rydin
0250-268 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun, Socialförvaltningen Mora
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2014-07-01 eller efter överenskommelse
  • Publicerat: 4 mars 2014

Besöksadress

Dalagatan 2 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


18 april 2024

Projektskyddssamordnare

Projektskyddssamordnare

18 mars 2024